Tråd: DMT-entiteter
View Single Post
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Om vi tar utgangspunkt i at vår felles virkelighet ikke er forankret i en observasjonsuavhengig ytre verden, men i stedet er forankret i nervesystemet, fører det til en rekke spørmål slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Men din virkelighet er forankret i nervesystemet. Ingen hjerne, ingen bevissthet eller virkelighet. Jeg kommer til å svare på hele innlegget ditt i én tekst, håper det er greit.

Poenget mitt er ikke å si at vi ikke er avhengige stoffer (mat, luft, vann) for å "fungere", slik vi ser det, poenget er at disse tingene "eksisterer" i en annen virkelighet enn vår bevissthet. Hjernen vår lager en representasjon for det den tror er en frukt, f. eks., inne i virkeligheten din, mens frukten, som ubevisst materie, eksisterer innenfor den "ytre" virkeligheten, som aldri kan observeres direkte.

Denne verdenen kan ikke observeres, fordi det er umulig å leve i den for en bevissthet. Virkeligheten har ingen tidsforståelse, og derfor ingen tid, den har ingen bølgetolker, og derfor ingen farger; alt glir inn i hverandre, og ut av hverandre, i det som ser ut som totalt kaos. Når man ikke har en bevissthet å forholde seg til som relativ normal, vil resten av virkeligheten være umulig å stedfeste eller forstå.

Men hjernen vår er ikke konstruert til å gjøre dette. Hjernen vår konstruerer en virkelighet innenfor virkeligheten. Dette uavhengig om du drømmer eller er våken; det er fortsatt en illusjon skapt av hjernen.

Så, som du kjenner til i drømmer, kan hjernen konstruere virkeligheten på mange forskjellige måter. Men som sagt tidligere, trenger kroppen vår næring for å fungere som et ledd i den evolusjonære prosessen Det har lite med bevissthet å gjøre egentlig, for evolusjon er en totalt ubevisst prosess, kun indirekte, eller med tilbakevirkende effekt, styrt av genene. Men det danner rammer for hva bevissthet utviklet seg som. Som at den liker mat, sex og søvn. Derfor konstruerer den bilder av det når den får inn riktige signaler i tilstrekkelig mengde som representerer en frukt f. eks. Men bildet hjernen skapte av frukten, representerer fortsatt ikke frukten i seg selv.

Som du innvender, er hjernen av det du kaller fysisk karakter, men oppfattelsen av hjernen er ikke, og det er oppfattelsen som er interessant, for det er i den virkeligheten din er forankret.