View Single Post
Jeg var selv i millitæret i begynnelsen av 2000 tallet. Noen år siden, men ikke så lenge at det ikek skal kunne være representativt. var i luftforsvaret og hadde mine rekruttdager på Værnes.

En jeg reiste sammen med og senere havnet i tropp og på rom med ble tatt for hasj alt første dagen der.

Det som skjedde var at all bagasje ble samlet i en haug i lokalet vi alle ble sjekket i samtidig. Vi ble stillt mot en vegg med ansiktet mot veggen og på en rekke. Vi skulle bare se rett i veggen mens befalet gikk bak oss med hund. De som ble busta fikk et klapp på skulderen som orientering om å ta et steg bort fra veggen. Disse ble like etterpå tatt med inn på et eget rom hvor de foretok urinprøve av hver enkelt. En fikk ikke forlate lokalet før pisseprøven var avlagt.

Vedkommende pisset og testet posistivt. Det eneste som skjedde med han var at han fikk en mindre bot og en merknad på den millitære vandelen (ikke den sivilie som politiet leverer fremtidige arbeidsgivere). Dette igjen resulterte i at han fikk en tjeneste hvor han ikke hadde direkte tillitsverv, altså type postsoldat, MP, etc etc. Han fullførte tjenesten i velferden ved å styre ulån av div spill, pc bruk og slikt. En relativ ok tjeneste sånn sett. Har også hørt om folk med vandel som blir ansvarlig for renhold, kjøkkentjeneste og park/grøntanlegg på leirområder. Så det er fullt mulig å fullføre førstegangstjenesten selv om en har THC i blodet inntaksdagen. De straffesaker som skjer i milliteret under førstegangstjenesten vil bli behandlet av MP og dette er papirer som ikke vil bli brukt sivilt senere. I grove straffesaker blir det nok rettsak og slikt og da er det helt annerledes, men uansett.

For å svare på spørsmålet ditt: JA, du vil bli busta. De sjekker også klærne i bagen din så ny bukse hjelper lite. Om du blir markert på, men ikke har røyka på en måned eller to så bare si du var på fest dagen før eller noe slikt og nekt alt for å noensinne ha røykt. Det er en sjangse for at du slipper unna med det, men ikke sats penger på det. Uansett spiller det mindre rolle for det får ike større konsekvenser uansett. Om du blir sendt hjem er vel egentlig alt etter som hvor keen de er på å få inn folk.- de rekner uansett med et visst frafall i løpet av både inntaket og i løpet av rekrutten.