View Single Post
Tillegg: Fikk følgende på PM ang "maskinoljen" jeg refererte til, av en som akkurat her velger å ikke poste offentlig. Derfor har jeg omformulert noe:

Oljen i lystgass til kremdispensere er antakelig silikon - ikke olje. Den er biologisk inaktiv, og ufarlig å få i magesekken. Den er der for å smøre pakninger i kremdispenseren, da pakninger som blir utsatt for gass som holder svært lave temperaturer - som jo blir resultatet når du plutselig får et stort trykkfall - ryker om de får mekanisk friksjon uten smøring.

Å puste inn silikon er neppe veldig heldig, og kan antakelig gi kjemisk lungebetennelse om du får i deg store nok mengder. I små mengder er det nok rimelig harmløst også i lungene. Å la dispenseren stå i ro, slik at oljen setter seg, eller kjøre gassen gjennom et fint papirfilter burde fjerne oljen.

Så konklusjonen er at for formålet den er tiltenkt har silikonen ingen innvirkning, ettersom den er smaksløs og totalt uvirksom biologisk.
Vis hele sitatet...
Dette gir mening. Av dette kan man slutte at overdrevent, langvarig bruk av lystgass fra kremdispenser muligens kan skade lungene på et vis. Det finnes dog så mange eksempler på mennesker som har brukt dette i store mengder og over lang tid, uten å rapportere om slike skader, at jeg tror vi, for alle praktiske formål, kan se bort ifra den faren.