View Single Post
Sitat av vigeland Vis innlegg
Nei, det der er ikke flein.
Vis hele sitatet...
Takk for svaret.

Ikke for å være kjip, men tror det er flein. Disse bildene viser hvordan soppen så ut da jeg plukket den.





Den på bildene er flein. (fra en tidligere tur)
Burde ha lagt opp disse bildene først, men glemte at jeg hadde de Finner du sopp som ser slik ut så burde du ta den med, var usikker på den første fordi den var så stor og flat.

Finner du en kanskje en som er flinkere enn meg bekrefter

Så på soppen du hadde plukket, så ut som det meste var flein (alt TROR jeg, må se engang til). Har ikke hjulpet noen med å bekrefte før så ta det med en klype salt. Skal se igjenom en gang til å komme med de jeg er usikkere på. Noen var veldig små f.eks 11,12. tror de er flein men kan ikke si noe sikkert. Skal se bedre igjenom etterpå.

Til vigeland

Du fikk svar av en som er mye flinkere enn meg, da dropper jeg å se igjennom

Har noen spørsmål om identifisering av store flein som har blitt flate.

Om soppen er våte, læraktige og litt klissete så går det greit å identifisere, men er det mulig å identifisere dem om de har blitt tørre?

(Har fått denne identifisert av SoppVandreren så den kastes)


Jeg syns kjøttet ser veldig likt ut som flein og den er litt gjennomsiktig. Hatten ser helt annerledes ut, vet ikke fordi den evt er tørr eller om det er annen art (det på bilde er annen art, stoler på SoppVanderen)

Er det noen som har noen tips hvis man finner store sopp? Syns stilken pleier å være litt rettere og tykkere, sikkert for å takle vekten(?)

Tommelfingerregel blir vel; plukk de våte og la de tørre bli, men er det mulig å identifisere store flein om de er tørre? Lukker de seg igjen når de blir tørre?

Tusen takk om noen har tips

P.S bare se bort i fra den posten over av en stor sopp, har blitt for tørr tror jeg. Må si jeg ble litt usikker etter Vigeland sitt svar, holder et ekstra øye med den.
En stor takk til SoppVanderen og vigeland for hjelpen
Sist endret av t96r8; 19. oktober 2018 kl. 23:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.