Tråd: Privatleasing
View Single Post
I see you...
NAPse's Avatar
380
Sitat av epokee Vis innlegg
Går det an å ta de hvis ting som f.eks årsmodell, farge o.l står feil i kontrakten?
Vis hele sitatet...
Dette er kontraktbrudd, ja.
Det spørs hvor langt dere kommer med det dersom dere ikke har kommunisert til firmaet at denne feilen har betydning for dere og at feilen skulle rettes opp. Relativt tidlig etter kontraktinngåelsen.
Dersom det er noe dere har klaget på tidlig og bedt tilbyder rette opp i eller heving av konntrakt, er saken noe annerledes. Dersom dette skulle kommet opp i en eller annen form for mekling vil det nok bli sett på som urimelig fra deres side å ikke melde fra om denne mangelen med en gang, og du/dere har en dårligere sak.

Det er rimelig kjapt gjort å finne ut av at en farge på en bil er feil, vanskelig å ro unna den.
Hadde jeg oppdaga en slik feil ville jeg gått grundigere til verks og sjekka andre opplysninger i kontrakten om det kunne finnes flere feil. For alt jeg hadde visst kunne bilen vært stjålet og hatt falske skilter, her hadde jeg nok også funnet ut at årsmodell var feil.

Ellers kan jeg ikke tenke meg at tjenestetilbydere plikter å foreta kredittsjekk. (Se vidarlos svar)

Tenkt scenario;
Du har vannlekkasje i boligen din, ingen forsikring som dekker slikt og vannet står til anklene dine. Du ringer rørlegger og får beskjed om at de kommer om en ukes-tid fordi de ønsker svar på din kredittsjekk først.

En har selvsagt ansvar for å betale regninger man får etter en inngått avtale. En slipper ikke unna fordi den andre parten ikke visste om din manglende betalingsevne og ikke gjorde noen undersøkelser for å finne det ut.
Sist endret av NAPse; 30. august 2018 kl. 14:52. Grunn: Privatleasing. Ikke leasingfirma :p