View Single Post
Sitat av homoludens Vis innlegg
Av og til får jeg følelsen av at jeg har sett eller hørt ting før. Det kalles visst deja vu på fagspråket. Får også følelsen av å bli observert enkelte ganger, og når jeg snur meg og ser etter viser det seg at det stemmer. Akkurat som jeg har øyne i nakken. Jeg tror ærlig talt ikke at dette skyldes noe overnaturlig, men kan nok heller forklares med tilfeldige sammentreff og psykologiske fenomener. Er viktig å ikke ty til de mest usannsynlige forklaringene på et fenomen først, selv om dette kanskje er mest spennende. Man bør heller prøve å finne den mest sannsynlig forklaringen. Dette prinsippet kalles Occams barberkniv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor
Vis hele sitatet...
Den delen med følelsen av å ha sett eller hørt ting før stemmer at er deja vu.
Deja vu er enkelt og greit en forsinkelse i hjernen som hender fra tid til annen og er helt normalt. Det som skjer et at hjernen din bruke lengre tid på å prosessere det som skjer rundt deg, enn du bruker på å observere det. Nå snakker vi om forsinkelse på millisekunder, som er nok til at du føler du "vet" hva som kommer til å skje, enkelt og greit fordi det allerede har skjedd.