View Single Post
Avatar: The Last Airbender


http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7a/Avatar-TLAlogo.jpg

Sjanger: Eventyr, anime, fantasy
År: Lansert i 2005
Episoder: 61
Sesonger: 3

Plot:

Avatar: The last airbender er satt til en verden fylt med mye magi og eventyr. Sivilisasjonen er delt opp i 4 deler - the Fire Nation, the Air Nomads, the Water Tribes og the Earth Kingdom. Innenfor hver av disse nasjonene finnes det en gruppe mennesker som kalles for Benders som har evnen til å manipulere deres nasjons representative element, enten fire, earth, water eller air. Firebenders fra the Fire Nation manipulerer flammer og lyn, Earth benders fra the Earth Kingdom manipulerer alt som inneholder stein, Air benders fra the Air Nomads manipulerer luft og til slutt water benders fra the Water Tribes som manipulerer vann, snø, is, damp (alt som inneholder vann så og si). Hver generasjon dukker det derimot opp en person som har evnen til å manipulere alle elementene. Disse (eller denne) personen kalles for en Avatar, og blir reinkarnert i en syklus når han/hun dør, slik at han/huns sjel alltid vil returnere til den neste nasjonen. Avataren er snill og kjemper for det gode. Avataren blir for hver generasjon født inn i en ulik nasjon og må selv lære seg å mestre de andre elementene enn han/huns opprinnelige element. Avataren er selv aldri klar over, til å begynne med, at han/hun er en reinkarnasjon før Avataren eventuelt blir fortalt så.

I begynnelsen levde alle disse nasjonene sammen i fred, men til slutt angrep the Fire Nation og erklærte krig mot alle de andre nasjonene. Deres mål er verdensherredømme. Så verden er nå i krig, og står egentlig ganske svakt mot den mektige Fire Nation. Serien starter med å introdusere oss for to søsken fra den sørlige Water Tribe som er ute i båten sin. De finner en gutt fryst inn i en svær isklump. Gutten spretter plutselig ut av isen og det viser seg at han er den nye Avataren, en Airbender. Derfra følger vi disse 3 på en lang og helt fantastisk reise gjennom verden for å bekjempe the Fire Nation.

Min mening:

Jeg tror jeg aldri har sett en så varm, herlig og fantastisk serie før. Tegningene er utrolig flotte, karakterene i serien er veldig livlige og du føler du blir kjent med dem etterhvert. Serien er også selvølgelig fylt med mye spenning og humor. Jeg liker også hvordan serien er veldig inspirert av Buddhismen, Hinduismen og annen østlig filosofi, og hvordan hvert enkelt element har sin egen kampstil inspirert av kampsporter. Virkelig en skikkelig god serie som det er vanskelig å legge fra seg når man først har kommet litt inn i det. Jeg må si jeg ikke helt visste hva jeg gikk til når jeg satte på første episode, men ettersom jeg hadde sett 3-4 episoder var jeg solgt.

6/6
Sist endret av Sky; 27. januar 2009 kl. 15:17.