View Single Post
Sitat av Haatveit Vis innlegg
Heisan,

Jeg har brukt de siste få dagene til å lese gjennom denne tråden nesten fra topp til tå.

Har nylig fått 300mbit fra Altibox, men er ikke noen stor fan av den svære FMG hjemmesentralen. Har ikke bruk for den, og den tar opp all plass jeg har på veggen der fiberen kommer inn.

Tanken fra begynnelsen var å bruke egen Router, jeg har en Ubiquiti USG. Det sitter nå en mediakonverter på veggen foran Hjemmesentralen, og målet mitt var å bruke eget ustyr fra mediakonverter og videre.

Jeg har bare Internett fra Altibox, så jeg trodde dette skulle bli lettere å få til en for dere som også må få IPTV gjennom, men jeg har ikke hatt noe hell med dette så langt.

Så langt har jeg prøvd å opprette nytt virtual interface på USG WAN porten, med vlan 102. Jeg har også klonet MAC addresse fra Hjemmesentralen (fra WAN porten!). Men jeg får ikke noen IP.

Hvis jeg konfigurerer vlan 101 eller 100 så får disse IP med en gang - men det hjelper lite. Får uansett ingen kontakt med resten av verden!

Jeg må tilstå at jeg er ganske grønn når det kommer til mer komplisert nettverks opsett, så jeg har rett og slett ingen anelse hva mer jeg kan gjøre for å komme videre herfra.

Jeg fikk inntrykk av at IGMP-Proxy ikke er nødvendig hvis jeg ikke trenger IPTV, eller har jeg misforstått? Jeg er heller ikke sikker på hvis jeg trenger å opprette noen static routes til Altibox gateways, og I tilfelle det må gjøres så er jeg ikke sikker på hvordan jeg finner korrekt IP. Jeg ser trafikk på WAN porten fra hva jeg antar er en Altibox gateway (10.170.186.1) men jeg har rett og slett ikke kunnskapen til å avgjøre om dette er riktig...

Jeg er ikke redd for å prøve meg frem via CLI på USG'n, ser ut til at programvaren er mer eller mindre den samme som på EdgeRouterene dere har.

Ville satt stor pris på om noen hadde tips for å komme videre!
Vis hele sitatet...

Ikke nødvendig med IGMP-Proxy når du bare skal ha internett. Det er da også i utgangspunktet unødvendig å røre VLAN 100 og 101.

Du trenger heller ikke klone MAC adresse m.t.p IP for Internett da denne er satt på porten du er tilkoblet på i utstyret til fiberleverandøren. Interface med VLAN 102 skal stå med DHCP for å motta IP, vært oppmerksom på at noen ganger kan det ta litt tid. Maks 30 sekunder. Jeg ville anbefale deg å følge denne prosedyren, Da mediakonverteren er avhengig av at LINK til ditt nettverksutstyr er på plass FØR den linker opp fiberen.

Gjør dette:

Koble fra strøm på både USG og Mediakonverter.

Start opp USG og VENT til denne er HELT ferdig å boote.
Koble strøm på mediakonverter og vent.

Da skulle dette være i orden. Forutsatt at du ikke har klusset med noe annett oppsett enn å sette VLAN 102 til å motta IP med DHCP
Sist endret av Myoxocephalus; 11. mai 2020 kl. 17:49. Grunn: Fjernet slettet innlegg med personinfo fra sitat