View Single Post
Det følger vel kanskje med en gjærstans i settet du kjøpte, hvis ikke er dette en enkel ting å få tak i f.eks på europris. Tilsetter man den trenger den bare de dagene du nevner for å klarne, så all gjæren faller til bunns men hvis du gjør dette vil vinen bli temmelig svak på alkohol og smaken vil være drikkende hvis man ikke er kresen, men ikke stort bedre enn det. Gjærstans og klarningsmiddel gjør prosessen kjappere, men resultatet kjipere.

Jeg tror dette er grunnen til at de fleste prøver en gang eller to og legger det fra seg siden de ikke får ett særlig godt resultat. Jeg tror de gir misledende instruksjoner for å få det til å virke kjapt og enkelt å lage god vin for at flere skal prøve selv om de da bare prøver den ene gangen.


Vannet i gjærlåsen er der hovedsaklig for å hindre lukt, bakterier og fruktfluer tilgang, så man ikke får eddik. Bluppingen vil roe seg en del snarlig.

Mine viner bruker ett par måneder på andre gjæring, altså til det går ett par minutter mellom bluppene etter frukten er silt av og hatt på ny beholder.

Kan anbefale boken First steps in winemaking av C.J.J. Berry, som tar for seg stort sett alt man trenger å vite i tilegg til 100+ oppskrifter på alt fra vanlig druevin og vin av syltetøy til sellerivin, mjød og vanlig bærvin