View Single Post
Vært plaga en god stund med bråk fra viftene, det er så ille at jeg faktisk får hodepine av det og det å game med folk online er nærmest umulig fordi alt de hører er lyden av vifta.

I den anledningen så har jeg da fått testet lydnivået på vifta til min ps4 (1gen 2013-2014) og det ble målt til hele 81 desibel..
For å sammenligne så er det på lik linje med støvsugere, blendere og søppelkverner og kan da være middels til alvorlig skadelig for hørselen over tid.
Selv i hvilemodus er den så ille når det kommer til lyd.

Prøvde å ta kontakt med Sony for å høre om reparasjon og grådige som de er så skulle de ha hele 1415kr for det.
For den prisen kan jeg jo kjøpe meg en brukt konsoll på Finn og fortsatt ha igjen penger..
Leste så litt videre på nettet for å finne grunnen til at den bråker så mye, svaret er ganske enkelt egentlig;

Sony har vært gjerrige på kjølepasta og/eller påført kjølepastaen veldig dårlig.

Dette fører til at varmen ikke får fordelt seg slik den skal i maskinen og fører videre til overoppheting som igjen får viftene til å gå i maks fart, over tid medfører det at konsollen bare plutselig skrur seg av og vil tro det også kan føre til en del andre feil.

Sony skal da altså ha hele 1415kr for å fikse noe de selv har gjort feil, noe de selv har vært klare over ettersom det har blitt forbedra i de nyere versjonene som kom ut av ps4.
Spør du meg så burde de ha dekka reparasjonen gratis da vi kunder ikke kan noe for at fabrikken de har brukt ikke vet hvordan de skal bruke kjølepasta.

Tenker da å kjøpe inn dette selv, koster jo rundt 60-100kr ser jeg på nett, men uansett så blir det jo 1300kr billigere enn hva Sony ville tatt for å gjøre det samme.

Hva tenker dere om dette?
Synes dere det er riktig at Sony tar så mye betalt for det?
Er det noen kjølepastaer som er bedre enn andre eller er det for det meste det samme?
Noen tips til hvordan man eventuelt bruker kjølepasta?

Hadde jeg bodd i USA så hadde det vel nesten bare vært å saksøke playstation for påbegynnende hørselskade grunnet vifta...

Sorry for klaging, bare dritt lei og sliten i hodet av den konstante støvsugerlyden som jeg kan høre i timevis selv etter å ha slått av maskinen. (altså maskinen i seg selv blir stille når den er helt slått av etter en liten stund, men suselyden forblir)