View Single Post
trdsin
Trådstarter
24
Sitat av tordsin Vis innlegg
nei, jeg prøver å skrive om å tilby å selge andre "stoffer" lovlig slik at folk ikke f eks får badesalt når de trodde det var MDMA, blant annet. Kvalitetssikring som følge av, etter mine mål, legalisering.
Vis hele sitatet...
Også har jeg vært inne på hvordan bieffektiene av mange preparater i psykiatrien kan skape kjemiske ubalanser og i værste fall hjerneskader. Hvorfor skal det være lov, men f eks Cannabis være ulovlig?

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Hvordan vil en avkriminalisering kvitte seg med selgere? Avkriminalisering av ulovlige rusmidler betyr at det ikke lenger blir ansett som kriminelt straffbart å bruke og være i besittelse av disse rusmidlene (i mengder som er ansett for å være til eget bruk). Stoffene er da fortsatt ulovlige og vil bli konfiskert, men du slipper bot og rulleblad (altså straff). Salg og produksjon vil fortsette å være straffbart, og det kommer ingen ordning med lovlige og regulerte utsalgssteder (sånn som ved en legalisering). Selgere vil fortsette å være høyst kriminalisert og tjene grovt.

Avkriminalisering er på ingen måte en ideell løsning, men det er det beste vi kan gjøre per dags dato. Legalisering er ikke realistisk foreløpig. Det viktigste nå er å kvitte seg med straff for å gjøre tilværelsen til rusavhengige lettere, slik at det også blir enklere å oppsøke hjelp uten frykt og stigmatisering. De av oss som ikke har et problematisk forhold til rus, men finner en verdi i det, slipper å få en kriminell rulleblad og få fremtidsmuligheter ødelagt. Sånn i grove trekk, det finnes mange flere fordeler med en avkriminalisering.
Vis hele sitatet...
sånn som jeg har forstått dette så går avkriminaliseringen ut på å ta "de store fiskene" som selger, kombinert med forhåpentligvis frivillige helsehjelpstilbud etter at fagfolkene har tatt fra en eller annen dosen han/hu skulle bruke. Neste skritt, i hodet mitt, blir uansett hvordan jeg vrir å vrenger på det å nettopp legalisere.

...viss ikke sitter vi igjen med en intelligenstest og trynefaktor i helsesektoren om hvem som skal bli tilbudt hjelp og ikke, og hvem som "sosialt akseptert kan bli sendt tilbake til han de fikk det fra etter offentlig sektor stjal dosen" - denne modige, modige helsesektoren, som sikkert FOR ALL DEL ikke ruset seg på den selv.
Sist endret av tordsin; 30. mai 2020 kl. 21:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.