View Single Post
Det som regnes som verdens eneste vellykkede pengeutpressing via flykapring, den såkalte D B Cooper kapringen er etter min mening nå trolig oppklart.
Kapringen skjedde på NorthWest Orient airlines flight 305 fra Portland Oregon til Seattle Washington den 24. November 1971, utført av en mann som kjøpte en billett under navnet Dan Cooper. Han truet til seg 200 000 USD med det han sa var en bombe han hadde i en koffert.
FBI klarte aldri å finne kapreren etter han hoppet ut fra flyet, en Boeing 727, i fallskjerm. Noen år senere ble noen få tusen av de 200 000 USD han ble gitt funnet igjen langs en elv mellom Oregon og Washington. FBI avsluttet saken som uoppklart for noen år siden.
Mer enn 30 bøker har blitt skrevet om denne kapringen og om D B Cooper og hvem han kunne være. Flere menn har tilstått på dødsleiet å være D B Cooper, og flere sett med slektninger fins som påstår å være hans etterkommere. Det er mye uenighet om hvem som er den beste kandidaten.
Det som er nytt nå er en dokumentarfilm som nylig har blitt utgitt av Dan Gryder som er en Amerikansk pilot og flyinstruktør.
En ting som skiller Gryder fra de fleste som har skrevet bøker eller laget filmer om D B Cooper er at Gryder ikke tjener penger på dette.
Han selger ikke bøker. Du kan ikke leie han til å tale om dette.
Gryder har forsket på D B Cooper saken i 20 år, og dokumentarfilmen var innspillt over en periode på omlag 10 år.
Var skeptisk til enda en dokumentar om dette. Men det var ganske overbevisende.
Er du interesert i denne saken bør du se dokumentaren. Det er et par ting jeg ikke er enig med Gryder om. Men D B Cooper sfæren vil ikke være den samme nå. Og jeg tror Gryder har rett i hvem han peker ut som kapreren. FBI vil nok ikke ta opp saken da alle medvirkende nå er døde. (Hvis vi skal tro Gryder.)
Filmen kan du se på Gryders youtubekanal: Probable cause: Dan Gryder.

https://www.youtube.com/watch?v=7UuRpW8wdVA&t=7195s