View Single Post
Sitat av QueenB Vis innlegg
Samboer har hatt et økende rusbruk i tiden vi har vært sammen. Jeg var tidligere med på leken (da det var "uskyldig"), men både hyppighet og type rusmidler har endret seg for ham. Det skjules, går ut over jobb, tatt opp gjeld, fått nye venner o.l.

Jeg står ved et veiskille hvor jeg ikke lenger vet hva jeg kan gjøre for å hjelpe ham. Det virker som han er på et utrolig dårlig spor, og mine forsøk gjør ingen nytte. Det virker egentlig som at de gjør det enda verre.

Jeg forsøker å spørre ham, men får ingen svar. Det virker ikke som han har det godt med seg selv. Ordene hans indikerer at han ønsker en felles fremtid, men handlingen(e) tyder mest på at han bare vil ruse seg og ha en dame han kan han sex med.

Er det noen som har vært i lignende situasjoner som kan dele sine tanker?
Vis hele sitatet...
Kjære deg.
Jeg føler med deg. Det er helt jævlig.
Faktum er at det ikke er noe du kan gjøre for å hjelpe ham så fremt han ikke selv har bestemt seg for å bli rusfri NÅ, og ønsker din støtte med det. Så lenge du blir, har heller ikke hans problem særlige konsekvenser for ham. Ennå har han ikke mistet noe som betyr noe for ham på grunn av rusen. Mitt råd til deg er derfor å forlate ham, enn så vondt det gjør. Jeg gjorde det, og angrer ikke. Han jeg en gang kjente var borte, og tilbake satt en mann som løy, manipulerte og gjorde livet mitt vondt. Personer som misbruker narkotika over tid, mister ofte evnen til å kjenne reell medfølelse og dårlig samvittighet så lengde de ruser seg. De lyver så de tror det selv, og de sårer sine nærmeste, særlig om dette gjør det lettere for dem å ruse seg. Du gjør helt rett i å fokusere på det han gjør framfor det han sier. De fleste av oss ønsker å leve sunt, gjøre gode ting og gjøre det som er rett for oss og dem vi er glad i. Stort sett klarer vi det, og vi unnskylder oss når vi feiler, men nå vi ikke gjør det, da er ikke ordene våre mye verdt. Kom deg vekk, for hans skyld og spesielt for din egen skyld.