View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Joa, men nå snakker jeg om "grunn troen" her og ikke hvordan enkelte grupper bruker den til sin fordel eller hvordan de tolker den. Og gamle testamentet er ikke så aktuelt i dagens kristendom da det er det nye testamentet og jesu lære som stort sett er gjeldene i dag. Ihvertfall her i Europa.

Jeg mener de grunnleggende forskjellene på Jesus her og profeten Muhammed. Missforstå meg rett, liker ingen av delene, men skal man først sammenligne de så synes jeg det er viktig å få med at det er stooor forskjell på Jesus og Profeten.
Vis hele sitatet...
Dette er et argument som dukker opp veldig ofte, men jeg mener det faller på sin egen urimelighet. Hvordan kan du si at man skal se bort fra de verste delene av bibelen, men ikke se bort fra de verste delene av koranen? Hvis du teller opp antallet vers som på en eller annen måte handler om å utøve vold, så vil du finne at bibelen inneholder mer enn dobbelt så mange som koranen. Bibelen er også vesentlig lengre enn koranen, men du kan likevel ikke si at grunnlaget for kristendommen er mindre voldelig enn grunnlaget for islam - særlig ikke hvis du faktisk ber oss se bort fra det som ER grunnlaget for kristendommen, det gamle testamentet.
Sist endret av Moff; 17. mars 2017 kl. 18:40.