View Single Post
La nylig inn Linux mint på en disk jeg allerede har Windows. Fungerer utmerket og jeg liker det godt. Dessverre for min del er det et par ting som ikke funker i det hele tatt.

Det begynte med at pc'en hang seg helt og det eneste som funket var å bevege musen. Etter 100 restarts kom det endelig en feilmelding: "Xserver failed to start"

Dette har slik jeg forstår noe med driverne til skjermkortet å gjøre. Mitt skjermkort er av typen AMD Radeon R9 290.

Jeg har trålet gjennom hele google og prøvd alt. Dessverre er de fleste "guidene" utdaterte (gjerne fra 2012-2014) og fiksene foreslått er umulige å gjennomføre da ting (som filnavn etc) ser ut til å ha forandret seg gjennom årene.

Det siste jeg gjorde var å følge en guide (jeg er veldig linux noob) til hvordan jeg kan installere AMD driverne, og det endte opp med en feilmelding (DKMS error) etter 93% av installasjonen. Den fullførte, men etter at jeg kjørte "sudo reboot" er nå skjermen er helt svart med kun en hvit understrek oppe i venstre hjørne.

Og det er egentlig story of my life med linux så langt. Prøvde først ubuntu, men da måtte det masse tweaking til for å kunne bruke wifi kortet mitt (secure mode i bios osv), og interfacet i Ubuntu var ikke like flott som i Mint.

UAnsett, noen som vet om noen magiske triks jeg kan prøve?