View Single Post
kordi meg her og kordi meg der. Les dette du:

Håndsamlet hasj.

Den enkleste måten å lage hasj på, er å gni blomstertoppene mellom hendene. Mange trikomer vil løsne og klebe seg til hendene. Ettersom dagen går vil man få et tykt, seigt belegg av harpiks som til slutt kan skrapes av. Hasj! Metoden er enkel, men svært arbeidskrevende. En dags arbeid gir bare noen få gram, og så venter arbeidet med knaingen.For å få ut fuktighet og luft slik at hasjen ikke ble ødelagt av mugg og annen fortredelighet etter kort tid, ble den knadd om og om igjen til den fikk en homogen og tett struktur. I Afghanistan er det tradisjon for at denne knaingen gjøres av spesialister, sterke karer med svære never som har tålmodighet og sans for skikkelig arbeid. Men både her og i andre land kunne man bruke kanskje litt mer effektive metoder i alle fall til større partier, for eksempel å banke hasjen med kølle.
Vis hele sitatet...
Tilsett litt fett der, så får du en tvers igjennom svart kordi-mordi, som normalt sett, for de som gjør slikt, får en saftig egg-form, full av "olje". Når så presses, så pakkes sidene inn og dermed får du avrundet kordi-mordi hjørner, dette kalles for soap i utlandet, og kan benyttes med annet enn soting også. Eksempelvis uten pressing, men kun oppkok, har vi det som xtapol kalte for bombay-oppkoket. Hvorfor det ble kalt det, beats me - let det opp du og den kordien din.

Denne kordien din er vel ikke tilfeldigvis trikomer?

Sikting - hasj for markedet.

Den håndgnidde hasjen ga tilstrekkelig volum til eget bruk eller til familie og venner. Med rikelig og billig arbeidskraft kunne det også produseres noe til det åpne markedet eller til eksport, og uansett til svært velstående kunder. Den nepalske "kongelige" kvaliteten - opprinnelig reservert for kongefamilien og viktige seremonier - ble i sin tid regnet som verdens kanskje beste hasj. Til man oppdaget at turister og smuglere var villige til å kjøpe opp også alt som bare lignet.
Vis hele sitatet...
Og alt som ligner på sort nepal, kan for eksempel geitefett benyttes. Eneste forskjell her er at når du bryter sort nepal i to, så har du et brunt lag med kordi-mordi, som jeg kaller for hasj fordi jeg kun har lært dette på gata, og fagspråk a la kordi er ikke brukt der jeg kommer fra, innenfor det sorte topplaget, mens fetthasj er tvers igjennom sort. Ment for å snyte deg på vekta uten å fjerne for mye rus-effekt.

Bombay-oppkok som vi her kaller slikt oppkok, er noe annet, og inneholder noe som utenfor kordi-språket kalles hasjolje - jeg skal ikke gå inn på hvordan dette gjøres, men tror du skal forsøke å sette deg inn i dette med hasj-laging før du konstant kordi-serer alle typer.

EDIT:
Ville bare påpeke at du RESpekt, ikke må legge skylda for dritten på bøndene. Legg det på andre kyniske bakmenn istedet

HER KAN DU SE EN AV GRUNNENE TIL AT FOLK BESKYLDER DIV HASJ FOR BØFF

Prinsippet er at man høster plantene når de er rike på trikomer, men før høstuvær kan sette avlingen i fare. Så må plantene tørkes under tak. Noen ganger blir hampen tørket i sollys, og dette fører til umiddelbar nedbrytning av THC'en i trikomene og gir tilsvarende dårligere sluttprodukt. THC er helt klar i fargen, og nedbrytningen sees på at trikomene gråner. Da etterspørselen i sin tid brått økte i Afghanistan oppsto mangel på bygninger til tørking, og det ble vane å tørke mye av plantene på takene, noe som førte til dårligere kvalitet. I Nord-Afrika ble plantene tradisjonelt helst tørket i plankeskur med tett tak men god avstand mellom bordene i veggene, slik at plantene skånes for direkte sollys men får god lufting. Dette er en svært mye bedre løsning. Nå er imidlertid kvaliteten på plantene for eksempel i Marokko allerede i utgangspunktet temmelig lav, så man er nesten nødt til å passe på så de ikke blir helt ubrukelige. De siste par tiårene har man også her gått over til soltørking.
Vis hele sitatet...
Som diskutert utallige ganger før i andre lignende tråder, så skjer en nedbryting av THC under hasj-lagingsprosessen fra a-å. I bunn og grunn er jeg enig med mentalmelt, at selve utførelsen av hasj-prosessen skal gjøres på den måten at det ferdige preperatet (hasj) ikke så enkelt skal brytes ned fra THC til henholdsvis inaktive cannabinoider. Derfor utføres disse metodene etter tradisjonelle mønstre, siden coffee-shop ikke var så fremtredende under nomadene og berbernes storhetstider. Hasjen, som bl.a. sort nepal, skulle kunne oppbevares lenge, men det betyr absolutt ikke at hampus og LoveToGrow tar feil, THC brytes sikkert ned til sine inaktive cannabinoider etterhvert (hasjform). Den lange strekningen til Norge via smuglernes favoritt-ruter kan tyde på at dette stemmer, siden så mange i landet er så misfornøyd med kvaliteten. Selve transporten, lagringen og kanskje utførelsen i utgangspunktet kan ha en del skyld i det - samt i små tilfeller, såkalt forurensing. Vet ikke om jeg har glemt noe nå, men tror jeg har dekket det meste. Har jeg glemt noe, beklager jeg og håper noen kan korrigere meg eventuellt.
Sist endret av paranoy; 22. desember 2007 kl. 21:27.