View Single Post
Professor
Trådstarter
786
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er på ingen måte logisk. Eksisterer ikkje eit tre i skogen før du har observert det? Og kva legg du i observatør?

Du må gjerne vere solipsist, men det er eit verdssyn som per definisjon er klin hakke umulig å falsifisere. Då kan du ikkje komme dragande med logikk for å underbygge det.
Vis hele sitatet...
Å snakke om et tre eksister før jeg har sett det er uinteressant. Da involverer du tid - fortid og framtid. Jeg vil kun kunne stadfeste at det eksisterer hvis jeg står å ser på treet nå. Jeg vet ikke at det eksisterte før, og jeg vet ikke om det vil eksistere i morgen, kanskje noen hugger det ned. Men det er ikke dette jeg snakker om heller, vi er på hver vår planet. Du vil ha teori og filosofi, jeg snakker om slik verden framstår fenomenologisk. Og er er bruk av ord slik som falsifikasjon total urelevant, dette er mål for den vitenskapelige metode. Det er ikke dette jeg snakker om, men noe helt annet.

Jeg snakker ikke om å verifisere at skyggevesener eksisterer slik en gjør i vitenskapene. Jeg snakker om en fenomenologi og persepsjon - det å se fenomenene korrekt, uavbrutt av språklige virus.

Observatør = du.