Tråd: NAV støtte?
View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av oom Vis innlegg
Tror vi har forskjellig definisjon av "snylte".
Hvorfor skal foreldrene til en myndig person ha en ekstrautgift i livene sine for å forsørge han? Ofte skjer det at folk bor hjemme til de er godt voksne og jeg synes ikke foreldre skal lastes økonomisk med sine barn i større grad enn en leieboer når barna er myndige.

Vet du hvordan sosialhjelp fungerer? Neppe.
Som hovedregel får ikke folk i normal skolegang hjelp fra nav, pga. de fleste får allerede hjelp fra blant annet lånekasen. Men, om du har problemer med å forsørge deg selv og ligger under sats for hva som er norm kan man alikevel få hjelp.
Når han nå søker sosialhjelp, samtidig går på skole og har fritid til overs kommer det et krav fra nav om tiltak eller arbeid for utbetaling. Han blir som sagt registrert som jobbsøker, får akutt hjelp fra Nav og etterhvert blir han hjulpet med å komme seg ut i arbeid for å kunne brødfø seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeez, jeg forstår veldig godt, det står såogsi det samme i posten min om hva han har krav på fra nav. Men at de skal støtte han med husleie kan man bare glemme da han får støtte fra lånekassen. Om han er akutt uten bosted utrn penger kan han få midlertidig hjelp men det er en annen sak.

Fordi de er foreldrene hans vel, og han har jo fått bo der frem til nå- og det er heller ingenting som tilsier at de skal kaste han ut eller ta husleie. Så for meg er det totalt feil at du mener at nav (altså samfunnet, det folk betaler i skatt) skal betale husleie, når det ikke engang er nødvendig. Om det blir nødvendig har han krav på støtte fra lånekassen og er ikke det nok får man skaffe seg en jobb. Det er utrolig mange som klarer seg slik altså.

Jeg sier det igjen så du forstår: Om han er en økonomisk byrde for dem kan han betale fra sin egen lomme (altså støtte fra lånekassen og evnt en jobb), ikke med penger folk har betalt i skatt(nav).