View Single Post
Sitat av Fanz Vis innlegg
Hey freaks!

Jeg var en tur hos dama i helga, litt ut på kvelden så ble vi litt sulten så vi dro ned til byen for og kjøpe kebab, dama flyr inn på den lokale sjappa og bestiller. når hu kommer tilbake og setter seg i bilen, så kommer politiet bort til oss. de begynner å sjekke oss for ting, lyse meg i øynene ogsånt. plutselig så sier politi mannen jeg snakker med "oi", jeg skjønner ingen ting mens jeg ser på han spørrende.

plutselig får jeg spørsmålet "har du røyken hasj i dag?" jeg blir sjokkert, og sier "nei", så kommer han med et oppfølger spørsmål "har du noen gang prøvd hasj?" jeg svarer igjen "nei", så kommer han med et tredje oppfølger spørsmål "når var sist du røyka? i går? 2 - 3 dager siden?" her blir jeg virkelig sjokkert og begynner å synes at dette er en veldig ekkel situasjon. Jeg svarer og sier at jeg ikke har røykt og at jeg ikke holder på med sånt, noe som stemmer.

Så begynner han og fortelle meg at pupillene mine pulserer, noe jeg ikke skjønner hva han prater om og hvorfor de skulle gjort det, da jeg ikke bruker noe som helst for medisiner eller narkotiske stoffer. jeg har heller ikke vært i kontakt med noen som driver på med sånt heller.

Så får jeg mer de vanlige spørsmålene sånn som "har du noen gang vært i kontakt med politiet før?" jeg svarer "nei, ikke uten om vanlige trafikk kontroller." får så tilsvar, "er du sikker?", så sier jeg "ja", så får jeg nok engang det smurt i trynet " så du har ikke vært i kontakt med politiet før?" jeg tenker at han kanskje blander meg med noen andre, så jeg svarer "nei, men jeg er ikke herfra." så spør han om jeg har hatt kontakt med politiet der hvor jeg er fra, som jeg igjen gir han et ærlig "nei". da sier han "så om jeg sjekker deg opp, så finner jeg ikke noe?" jeg svarer så "korrekt".

Jeg sier til han at jeg egentlig er piss nervøs, og det sier han at han ser også, han spør hvorfor og jeg forteller at jeg generelt blir nervøs når jeg snakker med autoriteter, ikke fordi jeg har noe og skjule, men fordi jeg har stor respekt for politi,toll etc. noe jeg tror de fleste er. han sier så " om du ikke har noe og skjule, så trenger du ikke og være nervøs." dette er noe jeg synes er rart, han virket nesten litt sjokkert at jeg var nervøs? akkurat som at jeg var den første som var nervøs når man snakker med politiet.

Jeg har hele tiden en rolig tone, og er mer forskrekket og fortvilet enn jeg er irritert.

han fortsetter og sjekke øynene mine 5 -6 ganger, jeg ser på han at han virker veldig usikker, og jeg sier at jeg kan være med på hva som helst siden jeg ikke har noe og skjule.
Så sier han "vi har sånne prøver som gir resultat med engang, så om du har røyka så er det best at du sier det nå" jeg svarer igjen og sier at jeg ikke har røyka, vært i kontakt med det, eller vært med noen som har kontakt med det.


nå ser jeg på han at han blir veldig usikker, så han ber meg bli med bort til bilen hvor kollegaen hans sitter. så ber han meg vente utenfor mens han snakker med kollegaen, jeg tenker på det tidspunktet " hva er det her for noe tull? hvordan kan politiet bruke så mye tid på en uskyldig kar som bare skal kjøpe kebab med kjæresten sin?" så kommer han ut, og forteller meg at kollegaen hans skal stå vedsiden av meg for og sammenligne øynene. da tenker jeg at hele greia virker veldig amatør messig. han sjekker øynene våres og bestemmer seg for at jeg ikke er påvirket av noe, noe som stemmer.

Han gir meg tilbake førerkortet og sier til meg "nå var du heldig, om du har gjort noe" da kjenner jeg at jeg blir litt irritert, men jeg viser det ikke. hvordan kan politiet oppføre seg så uprofesjonelle når jeg er hyggelig,rolig, samarbeidsvillig og ikke skiller meg ut fra samfunnet på noen måte?
Jeg ser fin ut i tøyet, er en rolig kar, samfunnsrelatert og følger loven!

Hadde jeg bare veldig uflaks, eller er det jeg som virkelig ikke ser grunnen til denne episoden?

en annen ting jeg også synes er rart, er at jeg burde vell blitt tatt inn til nærmere undersøkelse om han hadde vært så i tvil? der og da så håpet jeg faktisk på det også, sånn at jeg kunne fått bevist min uskyld.

i ettertid så sitter jeg med en ekkel følelse av episoden, jeg er ikke i mot politiet på noen som helst måte, jeg har faktisk litt lyst til og bli politi selv.
men etter denne episoden så må jeg virkelig si at jeg har fått et litt annet syn på politiet og det synes jeg er utrolig synd.

Beklager for skriveleifs.

-Fanzyy
Vis hele sitatet...
Det første jeg tenker er at politiet i hele landet er veldig på og ta mennesker som bruker cannabis, noe jeg mistenker er fordi de mister taket på det. I skolen da ungdommen skal lære om narkotika er det ofte politiet som kommer og holder foredrag, der blir det ofte smurt veldig godt på når det gjelder hasj og skadevirkningen av det. Ungdommer går så hjem, og noen bestemmer seg for å gjøre egen research. De som fordyper seg nok finner ut at det politiet har fortalt er i stor grad løgn, og passer de aller færreste som bruker cannabis. Denne personen mister nå den respekten den for politiet. Ikke nok med dette, men cannabisdebatten har foregått veldig offentlig de siste par år og det har skylt en liten legaliserings bølge noen steder i verden, ungdommen ser dette, og de lærer at cannabis ikke er så ille som andre rusmidler.

Jeg prøver ikke å glorifisere cannabis, mange ungdom som må lære å tenke for seg selv, selvom det går bra med de fleste cannabisbrukere, er det fortsatt en viss prosent som faller utfor