View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Bobbyy35 Vis innlegg
Skal jeg nå ikke bruke hevert til å få vinen over i den andre dunken, men helle og bruke et kokt tøystykke som filter?
Vis hele sitatet...
Hevert er det riktige verktøyet. Brukt korrekt får du ikke hverken med bunnfall, eller fruktrester. Når du bruker hevert passer du på at tampen som skal ned i gjæringsspannet ikke når bunnen, og ikke virrer rundt og drar opp bunnslam. Stopp overføringen av vin før du trekker dritten inn i slangen. Du må uansett ikke bli så kjip og gjerrig at du forsøker å få absolutt alt over fra første dunk. For da drar du med deg alt som gjør at vinen vil smake vondt. Stopp ca 2-3-4 cm før vinen når bunnen når du overfører. Da blir bunnfallet igjen i første dunk slik den skal.

Jeg har aldri brukt en hevert før, men kan tenke meg at den blir tett hvis det er mye slam og shit i første dunk, og at jeg derfor bør satse på å bruke hevert når vinen er ferdig med fase 2, og deretter skal over i ny dunk igjen?
Vis hele sitatet...
Ja hevert er topp da du kan følge med og stoppe overføringen når du vil.
Husk, du må alltid la noe vin bli i igjen i dunken, ellers får du med deg bunnfallet og det vil du ikke. En skal jo la vinen gå til den er klar og en ser sedimenter har falt ned. Da ser du hvor langt ned du kan tappe for å sikre at du unngår bunnfall.