View Single Post
Trådstarter
31
Sitat av MadameFraulein Vis innlegg
Hehe, jeg kommer, jeg kommer!

For denne overføringen bruker jeg tøysil. Heller så forsiktig som mulig og unngår å helle over de siste desiliterene som vil være ganske gjørmete.
Neste gang bruker jeg hevert, og da stikker jeg den ikke lengre ned enn til litt over slammet, så det ikke trekkes opp. Når bøtta begynner å tømmes løfter jeg den sakte på skrå så jeg får med mest mulig, men avslutter så fort jeg får for mye grums med

Litt svinn blir det, men ikke mye.
Vis hele sitatet...
Takk for respons igjen, MadameFraulein. Din assistanse har vært til stor hjelp.

Jeg tror du hadde fått deg en god latter hvis du hadde sett hvordan jeg har holdt på i dag. Men, jeg kokte en t-skjorte, og denne fungerte greit som sil/filter da jeg helte den over i den andre dunken. Jeg gjorde heldigvis det samme som du anbefaler, og det ble en skvett med gjørme igjen i bunnen av den opprinnelige dunken, og den kokte t-skjorten tok seg av fruktrestene. Det ble som du sier, litt svinn, men svært lite. Samtidig ser resultatet ganske klart og greit ut i den nye dunken.

Her kommer de pinlige tingene: Da jeg skulle prøve den mostvekten, sank dingsen rett til bunns, så jeg skjønte ikke døyten av dette. Jeg prøvde meg på to forskjellige alkometer for å måle prosent. Jeg hadde visst kjøpt to. Jeg har jo aldri vært borti dette før, men "indikatorene" tok det litt tid før jeg forstod. Den store alkometeren puttet jeg oppi det samme røret som til mostvekten, og jeg trodde det skulle være en linje inni som viste tallet, men jeg tolker det som at det er vann(vin)linjen som går parallelt med sifferet som viser prosent? I såfall viste den 9-10 prosent. Men da jeg brukte det andre, som er et sånt man skal fylle oppi vin, og så snu opp ned, så slet jeg også veldig med å finne indikatoren. Men da jeg så nøye, så jeg to striper, og disse var på 15-16 prosent. Nå har jeg ikke peiling på om jeg har gjort noe av dette riktig. Men vinen lukter i hvert fall identisk med den ferskenvinen jeg pleide å kjøpe av en kompis da. Det må da være et tegn.

Instruksene sa også at jeg skulle tilsette pose nr 2 ( kaliumpyrosulfit E224 og Kaliumsorbat E202 ), og det gjorde jeg. Det var en hvit pose, og på posen stod det et annet navn, så jeg tilsatte og rørte og ristet godt. Spørsmålet er jo hva i all verden dette var for noe? Er det dette som er gjærstopp? Det var bare en pose nr 2. Jeg trippelsjekket, så det var riktig pose, men ganske forvirrende at det var så mange forskjellige navn på den, og at det ikke stod noe om det var det som var gjærstopp. Det er sikkert veldig "doh" for en som har gjort det før, men ikke så helt enkelt for meg, hehe.

Videre står det at jeg skal sette dunken på et kjøligere sted, og dette er gjort. Jeg ble også usikker på om jeg skulle fortsette med lokket med gjærlås, eller det uten. Jeg valgte med gjærlås, da jeg hele tiden har en frykt for at dunken skal eksplodere eller noe. Er dette riktig lokk?

Det står også at jeg skal riste dunken her og der, for å være sikret at gjæringen er stoppet, og at all kullsyren er ute. Men når det gjelder kullsyre: Er ikke det godt med litt kullsyre i vin da? Jeg er for eksempel glad i rosèvin med kullsyre osv. Men det er kanskje ikke samme greien?

Imorgen skal jeg tilsette pose nr 3, som er "Kieselsol". Igjen, det står ikke hva det er, og hvilken funksjon det har. Og så skal jeg tilsette klaring. Deretter skal dunken stå fullstendig i ro i 1-2 døgn. Når disse døgnene er over, så skal den over på en ren dunk igjen, med hevert og igjen for å unngå bunnslam.

Når jeg har kommet til det punktet at den blir "hevert og levert" i neste dunk igjen, og aroma og evt søtning og alt det er gjort, skal vinen være "ferdig". Men når den har kommet til dette punktet, så blir den bedre og bedre dess lenger den står? Skal den oppbevares i dunk med vanlig lokk uten gjærlås, eller vil den bli bedre dersom jeg tapper den på flasker etter noen uker? Eller er det tilstrekkelig å bare ha den på dunken?

Merk at jeg ikke er superkresen på smaken. Jeg vet ikke engang om det er vin jeg har laget. Men når jeg har kommet så langt at den begynner å bli ferdig, så er det jo greit å vite om den oppbevares greit i dunken. At den ikke blir ødelagt eller noe.

Beklager lang post, men mye av den var gåten ved å sitere europris sin bruksanvisning. Den kommer uansett til å stå i flere uker før den evt tappes på flasker, da jeg skal reise vekk. Da er det godt å vite at vinen evt bare blir bedre og bedre med tiden som går.

Hadde du våget å smake på denne vinen, ut ifra slik jeg har forklart fremgangsmåten min? hehe.