View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Slikt som det her synes jeg er særdeles uærlig og rett å slett frekt:
Du får det først til å høres ut som om dette er noe hvem som helst kan få, for "de dyrker jo bare hobbyen sin", som om dette er Tante Marit som nyskilt tok opp malerhobbyen sin og får 20k i måneden for å lage simple malerier av fruktfat.

De som søker må være utdannede kunstnere, og du får ikke søke mens du er under utdanning.

Det er tydelig at du vet null og niks om teaterbransjen heller, jeg jobber som lystekniker/designer og jeg skulle likt å hatt deg med på jobb en dag: Vi jobber med tungt utstyr i høyden og har egne unntak fra diverse lover for å henge utstyr over folk og publikum: sikkerhet er halve jobben. Men neida, dette er vel bare lek og morro?
Slike stikk mot ordninger du ikke har orket å satt deg inni samler sikkert facebook-likes i den smått rasistiske diskusjonsgruppene som legger all skyld på innvandrere og "venstresiden".
Samtidig så gir du ikke noe tanke til disse skattelettene som blir gitt til de som allerede har mest som høyreregjeringen utført? Den økende forskjellen mellom klassene i Norge?

Jeg kjenner ildsjeler som driver teater og dans for barn, som har null fritid fordi de fyller all tid med øvinger, sying av kostymer, bygging av kulisser, og alt er avhengig av at foreldre orker å stille på dugnad, fra ditt syn så virker det som om å drive med kultur bare er en drøm. Jeg kan fortelle deg at det er ytterst få som kan tjene penger på det, de du hører om som får statsstøtte og stipend er den heldige 1% av utøvere.
Tenk deg litt om før du uttaler deg om ting du tydeligvis ikke har noe peiling på.

/end rant
Vis hele sitatet...
Vel, deg om det, vi er definitivt uenige. Personlig blir jeg frustert når jeg ser fellesskapets midler, etter min mening, blir sløst på denne måten.

I 2019 ble det delt ut kr 230.939.142 i stipender til disse "kunstnerne" rett fra skattebetalernes lomme (hvorav enkelte av disse stipendene strekker seg over noen år), noe som er helt latterlig med tanke på at vi "ikke har råd" til diverse medisin til døende kreftpasienter eller å opprettholde driften av et badebasseng på vårt eneste kreftsykehus (dette løste seg vist til slutt etter massiv kritikk i media).

Du har korrekt når du hevder at jeg vet særdeles lite om teaterbransjen, men er det én ting jeg vet så er det at dette er en døende bransje som trenger offentlige tilskudd for å overleve. Det er en kjent sak at 95% av de som overhode nærmer seg et teater i 2020 (eller som driver med "kunst" forøvrig) tilhører ytre venstre, men man verner jo gjerne om sine egne. Hadde du tatt en meningsmåling hadde garantert SV tronet på toppen, med Rødt like under.

Jeg har forøvrig aldri blandet innvandrere inn i denne diskusjonen, men det er klassisk stikk fra dere som brenner for dette å slenge det på meg også. Gå til Grønland og hold en spørreundersøkelser for "utlendinger", så får vi se om folket der nede er enige med deg eller meg når det kommer til disse hundretalls millionene som deles ut årlig. Kan garantere deg at tilnærmet alle vil ta min side i denne saken. Men siden du er inne på slike betente temaer, så gjør det ikke saken bedre at disse offentlige stipendmottakerne er hjemme på døra til politikere de missliker og filmer husene deres, for så å vise det frem til sitt publikum.

Når det kommer til skatteletter til de rikeste er det noe jeg absolutt er i mot, men nå er det vanskelig å anbefale trådstarter å bli "en av disse", derfor foreslo jeg kunster, litt på spøk, men også for å hvis hvordan disse tjenere 4 ganger så mye i måneden som sosialklienter. Jeg er mot elitismen, og det kunne aldri falt meg inn å stemme for de rikes parti, Høyre, som har som hovedmål å gi skattelette til de aller rikeste og pushe oss inn i EU, til tross for at folket stemte imot.


Det faktum at du jobber som lyd- og lysteknikker er irrelevant, det er ikke disse yrkene jeg kritiserer overhode. De som driver med teater elsker det de gjør. Det er lek og moro. Jeg vil absolutt kalle det en hobby som kun er levende grunnet høye offentlige tilskudd.
Det finnes nok av dem som hater jobben sin og som må stå opp kl 5 om morgenene og jobbe blytungt ute i kulda for å få mat på bordet.

I bunn og grunn handler det om prioriteringer.. at man i det hele tatt kan prøve å forsvare slike utbetalinger kan jeg ikke fatte. At man kunne fått noe økonomisk hjelp er jeg ikke fullstendig imot, men summen er alt for høye etter min mening (gitt ut ytelser for over 200 mill i 2019, satsene for enkeltpersoner ligger på 268 222 kroner i året). Spesielt sett opp mot de som lever på skarve kr 6100 i måneden på sosialhjelp. Jeg er ingen høyremann, men definitivt imot urettferdighet.