View Single Post
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Denne saken er bak en betalings-mur. Kanskje publisere screenshots?
Vis hele sitatet...
Beklager det, her er teksten:

Tiltalt for grovt skattesvik.

– Uklare skatteregler
Den tiltalte 37-åringen sier til BT at han har vært avhengig av nettspill i mange år, men at han nå er ferdig med alle former for gambling.

Statsadvokaten i Hordaland mener den tidligere pokerspilleren har snytt den norske stat for minst 3,64 millioner skattekroner.

37-åringen har innrømt at han ikke betalte skatt da han vant beløp på nettspill. Årsaken var uklare skatteregler, sier askøymannen til BT.

– Regelverket var helt annerledes på den tiden. Det var egentlig ingen skatteregler.

Skattemyndighetene og politiet har gjennomgått hans økonomi i årene 2005, 2006, 2007 og 2009.

På de fire årene unnlot han, ifølge tiltalen, å oppgi skattepliktige inntekter på til sammen seks millioner kroner i selvangivelsen.

– De har kommet frem til at jeg har hatt enorme inntekter, men de pengene var jo allerede tapt, sier 37-åringen.

Pokergevinster er i utgangspunktet skattepliktige når mottakeren driver en «omfattende virksomhet» over en viss tid, og det ikke er tale om pokerspilling av sporadisk art.

For vanlige hobbyspillere er likevel utgangspunktet at gevinster over 10.000 kroner er skattepliktige, uansett om spillet i sin helhet var lønnsomt eller ikke.

Med andre ord kan man risikere å få skattesmell selv om man totalt sett har tapt penger i løpet av året.

Risikerer fengsel
Forholdene 37-åringen er tiltalt for, skal ha skjedd så langt tilbake som for tolv år siden. Politiadvokat Torunn Strand, sier den lange saksbehandlingen skyldes manglende kapasitet hos politiet.

Ifølge Strand begynte politiet først å etterforske saken i oktober 2014, nesten halvannet år etter at saken ble anmeldt.

– Det er klart det ikke er greit at det har tatt så lang tid. Det har tatt for lang tid både å etterforske saken og å påtaleavgjøre den.

Den tiltalte mannen sier til BT at han nå er ferdig med poker og alle former for nettspill. Nå driver han sitt eget firma og prøver å få orden på livet, sier han.

Men det er ikke enkelt. Jeg er svartelistet fra alle kredittselskaper og får ikke skaffet meg bolig.

Strafferammen for grovt skattesvik er seks års fengsel. Tiltalen mot 37-åringen omfatter også besittelse av en ulovlig armbrøst.