View Single Post
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Å krige i religionens navn er jo bare tøv og spill for galleriet. Det eneste såkalte "hellige krigere" ønsker å oppnå, er jo makt gjennom religion.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i denne forenklingen, og følte for å peke det ut siden trådstarter også synes å være hjertens enig.

Hellige krigere kommer til f.eks Syria av ett utall grunner. Som jeg har pekt på kommer mange bare av den enkle grunn at dem har ett "kall". Dem ønsker å kjempe Jihad, og Syria synes som en fin destinasjon. Om dem lever eller dør har lite å si. Å ta selvmord hvisker ut hele ideen om makt. Man forsvinner fra pusleriet. Det eneste man oppnår på jorden er litt "ære" blandt medjihadister.

MAnge kommer pga ett brennende hat til Assad og hans krigere. Dem har sett sjokkerende filmer på nettet og ønsker å ta knekken på Assad (uten å ha den fjerneste anelse om hva som skal erstatte Assad etter at han drar. Dette er heller ikke viktig for dem)

Religion er virkelig i midtøsten. Tror dette er viktig å forstå. En jihadist leker ikke religiøs. Dem er religiøse inn til margen.

At mennesker i maktsituasjoner er som andre mennesker i maktsituasjoner tror jeg nesten at land i midtøsten må oppleve før dem tror det (vi så tendenser i Egypt). Fordi man skriker Allah eller Islam - så betyr ikke dette at man er et bedre rustet til å styre et land.

For meg virker det helt utrolig rart å kjempe for at andre skal få en tvangstrøye over hodet.. Det er ingen land i verden som hindrer en muslim i å leve etter sharia. Likevel er det så utrolig viktig for disse jihadistene at andre skal leve etter sharia. Andre mennesker. Dette gjør forskjellen liksom. Hva med å konsentrere seg om egen livsførsel, og være et godt eksempel?