Tråd: Slåssing
View Single Post
Sitat av olaPola Vis innlegg
Da jeg var på kampsportleir i mandal for et par år siden var "verdensmesteren" i en egenoppfunnet kampsport der, tror den het Kenjutsu, og det var bare presspunkter osv. Senseien viste eksempler på masse store gorillamenn som la seg ned i kramper og ledd som låste seg osv.
Men da han skulle vise på meg senere på kurset hans, kjente jeg ikke en dritt, og han bebreidet meg for å ikke tro på han.

I tillegg, det er ganske upraktisk med slike punkter, uansett om det bare er et lite punkt der det gjør vondt å få trykk, som rett bak øret, strupehodet og slike steder, alle er forskjellige. Hva om du møter en med en helt annerledes kropp en den du har trent presspunkter på? Da er man jo like langt..
Vis hele sitatet...

Det er som du nevner. trykkpunkter fungerer ikke like bra på alle. Dette må også trenes lenge på. Kan man de enkleste punktene vil en kombinasjon (bruk av flere punkter sammtidig være effektivt)
For de som er intressert vil jeg anbefale Scott Rogers sine demovideoer som er meget omfattende. Alt i fra basik til viderekommende. Serien er vel så langt i 9 deler, og jeg har prøvd store deler av dette med bra resultat

Uansett ville jeg ikke sattset på å bruke presspunkter som innledning i en slosskamp.