View Single Post
Trådstarter
89
Takk for svar, random67489!

Ja, jeg har en hel haug av eksterne disker liggende. Har vurdert å bare koble dem opp til en Raspberry Pi eller noe (holder det? Har ikke fysisk plass å sette av til større maskiner her i den lille leiligheten). Men vil ikke diskene ryke fortere når de står og spinner 24/7 enn når man bare kobler dem opp en gang i måneden? Den rsync-kommandoen jeg uansett må kjøre med cron til fastmonterte disker, kan jeg vel også bare kjøre manuelt den ene gangen i måneden jeg kobler til disker? Med alias blir det jo supersimpelt også. Eller er det noe jeg misser? I så fall kan jeg jo også bare kjøre samme aliaset når jeg kobler til «backupbackup»-en som ligger et annet sted i verden.

Glemte å nevne at jeg ikke vil ha full backup. Det er bare enkelte filer i ny og ne jeg vil føre over fra bruksmaskinen til «arkivet». Så vet ikke helt hvordan jeg skal automatisere det. Jeg må uansett velge filene manuelt og arkivere dem på «riktig plass» i arkivet. Så hadde det jo vært fint med en kommando som speiler den plasseringen fra en disk til de to-tre andre diskene. Det er vel gjerne der rsync kommer inn i bildet da?
Sist endret av MatFot; 5. juni 2019 kl. 17:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.