View Single Post
Hei!
Jeg har prøvd å undersøke dette mye i det siste, og har nå begynt å se meg helt blind på diverse NASer og RAID-systemer (og Unraid), skytjenester og gudveithva.

Jeg har en terabyte eller to med gamle dokumenter, bilder, videoer og annet som jeg er glad i, og ikke har lyst til å miste. Foreløpig har jeg dette liggende kopiert på tre-fire forskjellige eksterne disker, men det er tungvindt å skulle manuelt flytte over og organisere. Vil helst ha egne disker jeg har kontroll på, og unngå å ha alt dette i skyen.

Jeg har sett litt på fordelene med NAS og RAID-speiling, men nå har jeg lest veldig mange artikler som forklarer hvorfor RAID ikke er backup. Jeg trenger dessuten ikke disker som står og spinner 24/7, det holder med f.eks. en månedlig backup, da det er relativt sjeldent jeg tilføyer noe nytt til samlingen. Jeg vil bare sikre det gamle jeg allerede har. Har også sett litt på rsync, som jeg synes virker som et lovende verktøy å bruke.

Det er jo en jungel av muligheter, men hva er den beste? Manuelt koble til eksterne disker en gang i måneden og rsync-e over filer? Ha en eller to disker liggende på et annet sted i tilfelle innbrudd/brann? Må dermed hente tilbake denne disken hver gang man tar backup, da. Kan jo fort bli upraktisk...

Føler dette må være en såpass vanlig problemstilling, at det må da finnes mange gode løsninger allerede. Hvordan sikrer du dine backuper?

Alle maskinene mine kjører enten MacOS eller Linux, hvis det har noe å si.

Tusen takk for svar!!