View Single Post
Ken Burns sin doku-serie "The war" er med god margin det sterkeste inntrykket jeg har fått av 2vk. Krigsfilmer blir bare pjatt for min del etter å ha sett dette. Fantastiske historier man trekkes helt inn i ved hjelp av bra film-materiale og god redigering. Tom hanks er blodfan og en stor del av idéene til "saving private ryan", "band of brothers" og "the pacific" kommer fra ken burns' materiale. Hvis du er en sånn som meg, som har sett band of brothers altfor mange ganger, så er "the war" et absolutt must! Ikke en veldig informativ 2vk dokumentar, men en episk krigsdokumentar.

Ken Burns' "the vietnam war" er også helt fantastisk. Har sett også denne altfor mange ganger. Først på nrk's nettsider, men fant etter hvert ut at serien har klipt vekk mye. Uncut versjon ligger på blandt annet netflix, her slipper du også Norsk fortellerstemme(som kan være jævlig irriterende).

2 dokumentarer som har ødelagt krigsfilmer for meg for alltid. Til gjengjeld vil jeg alltid ha disse. Begge seriene starter ganske rolig med en innføring av hvordan krigene ble startet, politikken, og litt om livene til menneskene som tok del i helvette. Utover i seriene kommer kampskildringer som skremmer vannet av et hvert oppegående menneske, og hjerteskjærende historier virkelig ryster en. Hvis politikken og bakgrunns-historiene i de første episodene kjeder deg, så bør du uansett tvinge deg igjennom. There will be blood!