View Single Post
*pi

Jo, det er et vanskelig spørsmål. Spesielt i spørsmål om rus og forhold/ONS er det mange gråsoner, og det mener jeg loven bør ta hensyn til. Hva gjør man om det er en ONS med uklare grenser, hvor partene er uenige om det som har skjedd, og kanskje ikke husker. Det sier seg selv at det er et vanskelig tilfelle da.

Når det er sagt, synes jeg at straffenivået i overfallsvoldteker hvor spørsmålet om den overtredelse som har skjedd er helt klar, er latterlig lavt. Både i Norge og Sverige har vi sett mange tilfeller av samfunnsstraff for analvoldtekter av 13-åringer. Dette tjener ingen, for å si det veldig mildt.

Jeg mener at dødsstraff bør være forbeholdt svært alvorlige forbrytelser. I de groveste tilfeller av voldtekt, absolutt. Dette er selvsagt min mening.

Om straffenivået bør være høyt eller lavt ... som jeg var inne på innledningsvis. Man kan vanskelig se for seg at resten av verden skulle adaptere det norske straffenivået. Jeg er av den formening at dette ikke ville virket preventivt nok i samfunn som er preget av konflikt.
Sist endret av Sanjar; 20. august 2019 kl. 20:21. Grunn: Måtte si mer