View Single Post
Sitat av Vegardino Vis innlegg
Finnes ingen kort forklaring på dette, men mye handler om erfaring over tid. Ørene til folk er også veldig forskjellig til hva man hører og ikke. Bare å lese alt du kommer over, men MYE er snakeoil i hifi-sirkuset. Mange skal mene mye, og noen får betalt for å ha ulike meninger. Så ikke alt kan sies å være 100% riktig. Finnes et fåtall av youtubere som har peiling, og mange sier enten en populær mening eller har meninger som er totalt urealistiske. Gidder ikke å nevne folk som jeg liker av den enkle grunn - lyd er ofte subjektiv. Det finnes jo selvsagt målinger osv. veldig mange av disse målingene er gjort i et perfekt scenario. Sjeldent har man ei slik stue/lytterom hvis man ikke har laget et rom spesifikt for dette formålet. Anbefaler å sette seg inn i hva ulike komponenter gjør i et hifi-oppsett. Da gjerne dac, høytallere, ulike klasser av høyttalere(store, små), ulike elementer i høytallere og også ulike klasser av effekt i forsterkere (a, a/b, d etc.), vinyl vs digitale filformater er også interessant lesing. Mange ulike meninger om hva som låter best, og det må man finne ut av selv. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Hifi sentralen er et forum hvor det nå ligger en tråd på forskning gjort på hvordan ørene er forskjellige hos alle, altså formen. Som gjør at ingen opplever det samme anlegget og samme sangen likt. Lyd -er- subjektivt, men mange av de påstandene i denne tråden er utenfor... subjektive meninger. Som for eks at amper ikke skal forandre lyd, jo det skal de da alle materialer har forskjellige egenskaper og hvordan komponenter som er brukt fungerer dårligere og bedre enn andre.

Men enda står jeg for det jeg sa i øverste posten, hvis man vil ha god lyd for en billig penge må man satse på studiomonitorer. Bare husk at her er det enda viktigere at miksen i låta er helt 100% for den minste feil blir lagt veeeldig godt merke til