Tråd: Groguide
View Single Post
Sitat av Cybergasm
Hvor mye næring trenger plantene de førse dagene og ukene? Og hva slags næring?

Er det farlig om det er 28-31 grader i skapet mens lampa står på og 20 grader når den er slått av?
Vis hele sitatet...
Det er veldig vanskelig å "tippe" når planten(e) skal ha næring, det kommer veldig ann på jord, vann, varme, størrelse på potta, antall timer lys i døgnet osv, jeg foreslår at du ikke gir planten(e) noe næring før du ser et "lite" tegn til mangel på planten, som kan være alt fra lysere blader, gule blader, helt mørke blader, røde stilker, røde årer osv. Planten(e) vil trenge en total av 14 næringer delt opp i 3 grupper etter hvor mye planten(e) trenger, men vil vise forskjellige tegn etter hvilken type næring den mangler. Som regel har en 10 literspotte mer enn nok næring de første dagene, og kanskje helt opp til en måned. Det er egentlig få mangler som pleier å oppstå hos planten(e) når det gjelder mangler, men kan jo for alles skyld nevne de mest vanlige.

1: Nitrogen mangel, da vil de nederste bladene bli veldig lyse grønne før de så blir gule og visner.

2: Fosfor mangel, dette vil jeg påstå at er den vanligste mangelen, og vil vises med røde bladstilker, og de minste bladene vil bli mørke grønn. Obs! Røde bladstilker kan være et genetisk trekk fra strainsen din. Les om strainsen din!

3: Magnesium mangel, Kan minne om nitrogen mangel, men årene på bladene vil forbli grønn. Starter fra bunnen av planten.

4: Overgjødsling, mørke grønne blader, brente, svidde tupper. Vanlig feil ved noobs.

Over til neste spørsmål, nei jeg vil ikke påstå at det er ille med 31 grader, og 20 grader når lyset er av, men det som kanskje kan være viktigere er at du holder en gode 55-60 cm fra pæren og toppen av planten(e). Faktisk kan planten fint stå i 45 grader, så lenge jorda den står i er 20-30 og får nok vann, trikset vil kanskje være å vanne med vann som er mellom 18-20 grader, så vet du at røttene trives, og trives de, trives planten=)