View Single Post
I hate Theater.
Henrik-Vanger's Avatar
Trådstarter Donor
867
God kveld folkes! Hektiske tider, oppussing, bytte av bil, et etc.

Sitat av Dæng Vis innlegg
Jeg har dysleksi, så jeg ser ikke om du skriver korrekt eller ikke. Men du klare nå fange meg, og mange andre, og det er nå det viktigste

Ja det finnes et HAV, av feil informasjon der ute. Så man må ofte sjekke, dobbel sjekke. Så gjøre opp sin mening om det stemmer eller ikke.

Prøver fortsatt å finne den boken, jeg nevnte for deg. Men begynner å mistenke at den har forsvunnet i et flyttelass. Håper virkelig ikke det, for jeg syns den var virkelig intressan.

Men kom over en annen bok jeg har. Av Asbjørn Øksendal - Operasjon Lapwing.

Kort refferat:

Operasjon Lapwing er histrien om hvordan norske kommandosoldater og sabotører ble sveiset sammen med den lokale befolkning i kampen mot okkupasjonsmakten, Gestapo og provokatører. En historie om blodslit, mot og utholdenhet som kulminerte med spregningen av Rørosbanen 30 Desember 1944 - den største jernbanesabotasjen i Norge under kringen.
Vis hele sitatet...
Det var hyggelig! Har startet litt på bokprosjekt, men skal også nedover til en god venn i løpet av noen uker, en som sitter inne på utrolig med kunnskaper, mulig han kan bistå!

Den boken hørtes interessant ut! Jeg skal uten tvil se om jeg finner den, trenger slikt nå som høsten slår innover landet!

Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Hei Henrik.
Spennende og informativ tråd du lager.
Er alltid gøy å lese det du poster.

Jeg bare lurer på angående SS:
Dette var jo en organisasjon som var basert på 'frivilighet'.
Hvis man vervet seg der, var det for livstid? Eller kunne man 'dimme' etter en stund?
Har lest om Norske frontkjempere som var ved fronten et år, for så og vende hjem og bli sivile.
Var det sånn for Tyskere også?

Fikk også med meg at Horst Tappert hadde en fortid hos ss 'Totenknopt' (?) bataljonen.
Jeg trodde denne var en panserbataljon, men er dette også de som var vakter i kz ?
(hodeskalle på kravespeil.)

Er skrivemaskiner fra førtitallet som har ss tegnet på tastaturet verdifulle?

Til sist må jeg bare nevne at jeg er en av dem som heiv sten på facister når jeg var yngre, og jeg gjør det gjerne igjen.
Men ww2 historie er veldig interessant, spesielt nazistene som satte stormannsgalskap i system.

Tjenestegjorde et par kontigenter i Bosnia på Nittitallet hvor jeg hadde bla Tyske medsoldater. Noen av de som var høyt dekorerte hadde faktisk noe som lignet veldig på jernkorset på brystlomma (under fallskjermvingen ect ect).
Jeg turde aldri å spørre, men var dette jernkorset??

Til slutt: Er stadig vekk å lurker på derek's militaria.no. Finnes det noen lignende sider (utenlandske) som du kan anbefale?

Beklager evnt skrivefeil, har wiskey i glasset i kveld
Vis hele sitatet...
Hyggelig å høre!

SS Startet opp som Hitler's livvakter, helt i starten av perioden så var det ikke så veldig mye behov for dette, men det fantes nå. Leibstandarte SS Adolf Hitler, 1. SS Panzerdiv LSSAH ble det senere til. Selv om også denne avdelingen fortsatt fungerte også som hans livvakter så kjempet de på fronten, de har blitt til en av de mest kjente hvis ikke den mest kjente divisjonen innenfor SS. Mangeårig ledet av SS Oberstgruppenführer und Panzergeneraloberst Der Waffen SS Josef "Sepp" Dietrich. Sepp Dietrich var en av Hitlers favoritter over lengre tid.

Oberstgruppenführer var den høyste graden man kunne få innen SS, det tilsvarte Generaloberst i Hæren. Over her har man bare én grad, dette er Reichsführer SS, i den stolen var det for det meste Heinrich Himmler som satt. Gauleiter (Nazi Tyskland ble oppdelt i forskjellige Gau, i hvert Gau var det en Gauleiter som ledet distriktet, han svarte direkte til Hitler) Karl Hanke fikk tittelen Reichsführer SS tidlig i Mai 1945 etter at Himmler på papiret hadde misten rollen da han ville forhandle fred med blandt annet Grev Bernadotte. Karl Hanke var derfor det tredje rikets siste SS Sjef, selv om han dog selv kunne vært for uten. Det var ingen ønsket stilling mot slutten av åpenbare grunner.

SS Hopper derfor rett fra "Generaloberst" til Reichsführer, de hadde ingen grad som tilsvarte Generalfeldmarschall (Feltmarskalk). Det ryktes at om Sepp Dietrich hadde utmerket seg litt mer (DVS Knust de allierte og russerne på alle fronter ), så hadde han fått graden "SS Volksführer", som skulle tilsvare Generalfeldmarschall. Slik ble det aldri.

Som du ser så roter jeg meg vekk. SS var noe man meldte seg inn i, men med tanke på at det var krig så var det ikke ofte man kunne komme seg ut. De som stakk av havnet i SS Straffebataljon Dirlewanger, ledet av SS Brigadeführer Oskar Dirlewanger som selv hadde blitt dømt for overgrep på mindreårige før krigen, men med bekjentskaper innen toppen så kom han seg inn igjen. Denne avdelingen bestod mye av kriminelle, desertører og slikt. Mange VILLE inn i Waffen SS, det var dette her som var tysklands elitestyrke. Det som ofte gjorde at enkelte slapp litt unna fronten var at de på en eller annen måte hadde bekjentskaper høyere i systemet, som da tok en liten telefon så slapp vedkommende å ligge i front av første tanks på første frontlinje på første stilling i øsende regvær med beskytning og bomber overalt.

Som nevnt så var det jo en lukurativ jobb ofte å jobbe i Adolf Hitler's stab, der det gikk ut på vokting av hans "Führerhauptquartier". Det var jo omtrent aldri noe action ved FHQ da Hitler selv var der, annet enn feks 20 Juli Attentatet i Wolfschanze, Rastenburg i Ost-Preussen. Eller da Marshal Zhukov gikk løs på Berlin's Reichskanzlei i April dagene 1945. Men fortsatt var det selvfølgelig folk fra SS som oppvartet Hitler dypt nede i sin bunker. Kampfkommandant Brigadeführer Wilhelm Mohnke sine styrker fikk gjennomgå litt i disse tider, da Mohnke var sjef for forsvaret av Regjeringskvartalet.

Ellers så var det nok mulighet for dimming for SS også, uten at jeg skal si det for sikkert. Men jeg vil tro de burde ha en temmelig god grunn. Man kunne derimot bli flyttet, dette skjedde ofte innen leirsystemet. Ikke så mange som holdt seg så lenge i jobb der, der ble man ofte byttet ut. Dr. Josef Mengele feks, han kom jo fra østfronten han, stabslege der.

Helt korrekt, Tredje SS Panzer Div Totenkopf var en kampdivisjon uten tvil. De som jobbet som bla vakter i leirene var SS Totenkopfverbände (SS-TV, ikke forveksles med SS-VT som var SS-Verfügungstruppe, NSDAP's kampgruppe fra før krigen) Begge her hadde hadde "totenkopf" på kraven, mens derimot hele SS hadde totenkopf på luene sine. Horst Tappert var medlem av PZ Div Totenkopf, ikke Totenkopfverbände.

Skrivemaskiner fra denne perioden med SS runer har sin pris, det spørs litt hvem som har produsert den? Det er ikke en Olympia Maskin? De har sin pris grunnet at disse her er ikke bare muligens brukt under krigen, de ble brukt under krigen. 95% av alle samlere er ute etter SS ting, alt ifra Brillene til Himmler til slike maskiner. De ligger ofte på en 2000-2500 litt etter hvordan de ser ut, kan også være dyrere eller billigere.

Har ikke noe til overs for dem selv på den måten selvfølgelig! Men derimot historien rundt alt dette her er ekstremt interessant, ikke minst objektene man kan knytte opp i mot historien!

Når det kommer til forhandlere innen dette her så er det så mange så det er helt latterlig. Men det er mye penger i dette her.

Derek er vel den eneste her i landet som driver slik butikk tror jeg. Nevner noen forhandlere under med litt info, nevner her noen av de mest kjente.

www.weitze.net Drives av Helmut Weitze i Hamburg, han har både butikk og nettbutikk. Som regel så har han MYE bra, trolig en av de forhandlerene med størst utvalg av originale objekter liggende ute på siden. Man har forhandlere som har mye mer enn Weitze for salg, problemet ligger da på at mesteparten er fake. Jeg har handlet en del av Weitze, vært nede i butikken hans noen ganger også. Veldig hyggelig kar, men som med alle andre forhandlere, det er lurt å vite hva du kjøper. Weitze har hengende over seg noen saker med noen falske SS uniformer som kom fra han for en del år siden, før internett kom med storm. Blandt annet en temmelig stor uniformslot her i Norge som kom fra han, skulle ha tilhørt en kjent SS kommandant. Svært få ting i den loten som er originalt.

www.house-of-history.de Drives av Kai Winkler, også i Hamburg. Mange mener at Weitze og Winkler fortjener kallenavnet sitt "hamburg mafiaen" når det kommer til slike objekter. Winkler har også mye bra for salg, men her skal man trå litt mer forsiktig enn hos Weitze etter min mening. Personlig er jeg ikke annet enn fornøyd med Winkler, men han har en del reproduksjoner fra tid til annen, ofte svært gode.

www.therupturedduck.com drives av Bill og Patrick Shea, begge er gentlemen av første klasse i min mening. Service er helt på topp, svarer kjapt på mail, alltid hyggelige. Som med alle andre så sniker det seg inn kopier, men hos disse her så virker det stort sett som om ikke gjør dette med vilje. Om man sender mail til dem om at noe de har på siden er fake med grunn, så tar det ikke lang tid før man får en hyggelig takk tilbake og objektet blir fjernet fra siden. Det er litt dyrt her, det skal sies, men knall service!

www.germanmilitaria.com "The Collectors Guild" drives av Peter Whamond, igjen en virkelig gentleman. Han har også en hel del godbiter for salg. Han tar mest ting inn i kommisjon, derfor blir det også litt dyrt her. Men topp service. Skulle noe vise seg som falskt så kan man bare sende det tilbake for full tilbakebetaling, dette gjelder hos de fleste jeg nevner, bare at noen er det litt mer knotete med. En venn av meg kjøpte noe av Peter for 4 år siden, nå her en dag fikk han mail fra Peter om at objektet han hadde solgt trolig ikke var ekte, derfor tilbød han tilbakebetaling. Dette er service, har ikke hørt om at dette har skjedd før med noen forhandler.

www.grenadiermilitaryantiques.com drives av Bruce Hermann, han får ofte inn mye godbiter. Har heller aldri hatt noen problemer med han, har hørt om folk som ikke liker han men slik vil det alltid være.

Detlev Niemann. Han var en morsom forhandler, også fra Hamburg. Meg bekjent er han ute av "gamet" nå, la vel ned butikken i 2010 tror jeg. Han hadde veldig veldig mye bra. Men han hadde update på siden sin med nye ting klokken 14.00 hver fredag. 98% av objektene ble solgt i løpet av 5 minutter, hva som helst kunne han selge så lenge det var fra krigen. Han hadde mye bra, var ikke det, men det var en sånn greie med han at alt ble solgt med en gang uansett hva det var. Niemann gav ut prisguider, med oversikt over verdier på omtrent alle tyske utmerkelser fra 1871-1945. Gode guider med detaljerte bilder. Prisene hans var ofte litt lave i de bøkene. Ryktes at Niemann skal komme tilbake en dag.

Weitze, Niemann og Winkler gikk som Hamburg Trekløveret, nå uten Niemann går de bare som "Hamburg Mafiaen".


Kan liste masser av flere også om det er ønsket. En ting man skal ha i bakhodet når man kjøper fra forhandlere er uniformer. Om det etter historien skal ha tilhørt en kjent person så har det i de fleste tilfeller ikke det. Er det en høygrads SS uniform, eller bare en SS uniform så har den nok ikke sett sånn ut siden krigen. Dette kan man se på prisene ofte, en urørt helt original navnet SS offisers jakke koster ikke 3500 euro, ikke fra en forhandler. Med mindre det er dokumentasjon med, så ikke tro på det. Mange forhandlere lever av dette her. Luer også er det mye tull med, høy grad og SS da skal man være forsiktig. En hær offisers for infanteri i pen stand kan man få 5000,- for om man er heldig, derimot en SS offisers lue i pen stand skal man fint kunne få 50.000 for. Er en masser av andre grunner også, men prisen er ofte hovedgrunnen.

Symbolet du så på disse tyskerne var ikke Jernkorset i den forstand, Jernkorset forsvant som dekorasjon i 1957, i historien går Jernkorset helt tilbake til 1813 som dekorasjon brukt av tyskerne, men Hitler ødela dette også som så mye annet. Den som kom i 1957 var en utgave man kunne bære om man hadde fått jernkorset under annen verdenskrig, uten hakekors. Frem til disse kom ut så mener jeg at man kunne bære Jernkorset med hakekors. grunnen var at det er noe skikkelig herk skal man fjerne det, hakekorset er støpt inn i selve kjærnen på korset. Så da blir det temmelig ødelagt. Andre dekorasjoner der det var enklere å fjerne hakekorset måtte man gjøre det. Omtrent alle tyske utmerkelser utdelt under annen verdenskrig kom i en egen utgave i 1957.

Det merket du så vil jeg tro var symbolet for Bundesheer.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/62/Bundeswehr_Kreuz_Black.svg

Sitat av Warpiggy Vis innlegg
hadde vært morro og satt av noen måneder til ekspedisjon å leita etter tysker gull . selv om sjansen er liten
Vis hele sitatet...
Det er ingen garanti for at det ikke ligger igjen noe der ute. Men som nevnt så er det folk som driver med dette hele tiden, de finner heller ikke stort. SS Oberstgruppenführer Franz Xaver Schwarz som fungerte som NSDAP's Reichsschatzmeister døde før han fikk avgjort forklaring mtp hvor mye penger partiet hadde for hånd når det gikk under, mye slik informasjon gikk tapt med han. Samt at Hitler fikk brent en hel masse papirer med slik informasjon.

Er jo så mange slike historier om gull som har forsvunnet, Göring skal etter historien ha hatt en reserve som han fikk gjemt bort. Rommel's Gull er jo en annen Historie, om gull som Afrikakorpset kastet ut av et fly under tilbakerykking grunnet tyngden på det. Det skal ha blitt kastet i en sjø, husker ikke hvor men er masse teorier på dette her.

Sitat av Hobby Vis innlegg
Finner de noe fortsatt? Eller er det lenge siden det ble funnet noe gromt?
Vis hele sitatet...
Er en stund siden det har dukket opp noe skikkelig bra som har blitt dokumentert. Det som dog dukker opp fra tid til annen som har som en vektpris ofte mye høyere enn gull er alt mulig rart av objekter som skal ha tilhørt Adolf Hitler. Ting som selges for store summer på internasjonale auksjonshus. Ofte det ene mer mistenkelig enn det andre. Men noe bra dukker opp. Uansett hvor mye dokumentasjon slike objekter har så vil det være folk som klager, uansett.

Igjen, beklager skriveleifer! De er helt sikkert der.