View Single Post
Kongo har vært i brann i flere tiår. Særlig etter at konflikten i Rwanda flyttet seg dit på 90-tallet. Nyhetens interresse legger seg etter hvert. Sånn er dessverre mediehverdagen... Er totalt enig i konklusjonen din, men det å vekke opinionen for en sak krever innsats og masse energi. Selvfølgelig burde vi gi faen i om noen her hjemme taper penger på børsen, men det er lett og si og tilnærmet umulig å gjennomføre. Man meler sin egen kake, og det er viktigere for oss at vi som bor her har det fint enn noen som vi ikke identifiserer oss med.

Når det er sagt har jeg naturligvis en løsning på problemet. Flåsete sagt, men jeg er egentlig seriøs. Min løsning er å bryte ned alle landegrenser. Bruke krefter og energi på å skape en identitet som verdensborger i stedet for "nordmann", "svenske" osv. Etter en lang tid hvor til slutt alle ser på hvert eneste menneske som sin bror, vil vi begynne å bry oss. Dessverre er jeg redd for at det eneste som kan endre vår identitetsfølelse så radikalt, er hvis vi ble angrepet av romvesner...

Det er evige problemstillinger du tar opp. Å ta diskusjonen kan vekke flere for en mer solidarisk verden. Spent på å se hvor denne diskusjonen tar veien.

Sitat av piuu Vis innlegg

Den løsning må være å få kontroll på maktsituasjonene. Det er ingen overordnet makt som er legimitim for hele Afrika. Det er knapt et land i Afrika som har innad en legitim makt. Det finnes ingen klar makt som alle menneskene ser som gjeldende for seg, slik som vi i Norge har Stortinget, domstolene og regjeringen. Derfor oppstår det uliek grupperinger av maktsentra, og gjerne opp til flere i hvert enkelt land, der krig og militante bevegelser blir det naturlige, som f.eks sitausjonen i Somalia en del år tilbake.

En legitim makt som vil representere folket er det som trengs - og ikke en masse penger sprøytet rett inn i kjernhelvetet i krig og korrupthet!
Vis hele sitatet...
Du har et snev av poeng, men å si at det ikke finnes et eneste land i Afrika har system på tingene sine er totalt vrøvel. Utviklingen i Afrika har vært enorm de siste 15 årene og flere og flere land får legitime styresett. Å dømme hele Afrika som et elendig kontinent på den måten er bare trist...
Sist endret av Halalgeir; 6. november 2008 kl. 01:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.