View Single Post
Sitat av Dough Vis innlegg
Tross nedgang i antall gårder i drift i landet er det fortsatt 40.000 igjen. Jeg er interessert i de 39.999 andre sitt forhold til Mattilsynet.
Vis hele sitatet...
Vel, du kan få mitt, og det er ubetinget positivt. Jeg har hatt med to ulike regionskontorer å gjøre. Det er ingen som helst tvil om at MT er et viktig organ og at det jobber mange bra folk der.

Det er heller ingen tvil om at det er mye konflikt. Jeg tror ofte det er "barnevernseffekten" som ble nevnt over, at man oftest får en side av saken og den er lite objektiv (selv om MT har mye mer anledning til å legge frem sine argumenter enn barnevernet har). I tillegg til de nevnte gammeldagse holdningene om at "vi vet best, skrivebordsfolk skal ikke komme her og fortelle meg blablabla". Den ser jeg ofte.

MEN: Denne saken er et eksempel på det motsatte. Det er bare ett eksempel og beviser selvsagt ikke noe mer enn seg selv. Men det gir likevel noe mer troverdighet til historiene om bønder som føler seg maktesløse i møte med et system som beskytter seg selv, slik at én uheldig/uriktig rapport kan få katastrofale følger. Vi ser at det kan skje, og at det kanskje ikke er helt paranoid at de ikke tør å ta imot rutinemessig tilsyn uten å ha med flere vitner. Hadde han ikke hatt video og telefonopptak her så hadde han jo ikke hatt sjans, vi hadde trodd det var ennå en subjektiv sutrehistorie fra en bonde som ikke tåler innblanding. Slik sett så er det en viktig sak som kan illustrere noe av konflikten.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Ett stykk dårlig arbeid gjør ikke at hele mattilsynet er dårlig.
Vis hele sitatet...
Selvsagt. Men når hele avdelingen er involvert i å dekke over det dårlige arbeidet ved hjelp av lovstridige metoder, da kan man kanskje si at den avdelingen av mattilsynet ikke er helt god.

Mattilsynet er jo delt opp i regioner og man kan jo ikke stikke under en stol at det har vært en del rare saker fra Rogaland de siste årene.
Vis hele sitatet...
Usikker på om antydningen din om "mye rart" er rettet mot bøndene eller mattilsynets arbeidsmetoder her. Når det gjelder svinehold er det mye som tyder på at de har hatt god grunn til å utføre hyppige tilsyn i Rogaland.

Men når sant skal sies så vil man alltid finne avvik hvis man leter lenge nok.
Vis hele sitatet...
Det er jo slik det skal være når systemet fungerer. Få påpekt avvik, rett opp, move on.
Sist endret av *pi; 23. mai 2019 kl. 12:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.