View Single Post
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Jeg synes du har meget gode poenger, og jeg burde formulert meg mer presist. Den riktige formuleringen at det finnes en assosiasjon mellom cannabis og økt selvmordsrate (altså at det ikke nødvendigvis er cannabis i seg selv som er årsak, men at selvmordsraten er økt i populasjoner der cannabis brukes mye).



Jeg mente ikke på noe tidspunkt at studien var relevant for TS' problemstilling. Det var ment for å sette ting på spissen, da en av debattantene sammeliknet selvmord og cannabisbruk tidligere i tråden (hvilket jeg nok burde ha hevet meg over og latt passere )


"Rusreformen" er vel egentlig ikke tema i denne tråden, slik at det kan vi heller diskutere en annen gang og i en annen tråd.
Vis hele sitatet...
Da er vi egentlig enig.

Tok opp eksempelet med rusreformen, fordi det er veldig mange som nettopp leser sånne studier blindt og tenker at cannabisen utløser selvmordsforsøk, og derved får negative assosiasjoner til all bruk av cannabis. Men, det er i bunn og grunn individet som utløser forsøket, og rusen kan bidra til å gjøre det lettere, ja. Men det kan så å si alle andre stoffer også. Så å utføre slike studier, også påpeke at cannabis bidrar til en økning i selvmordsforsøk, det er jo bare halve sannheten. Rusreformen vi har i dag er et resultat av mange som har fått en slik feiloppfatning og den påvirker så å si alle sammen i samfunnet på en negativ måte, derfor tenkte jeg den var relevant å ta opp som et eksempel av hva en slik misforståelse (i realiteten, mange slike misforståelser) kan føre til.
Sist endret av Sopphuet; 26. januar 2019 kl. 18:51.