View Single Post
Sitat av Fobian Vis innlegg
Skjønner veldig godt hva du mener. Og jeg er helt enig med deg at man må oppleve ting. Men for min del høres det å rote bort to år veldig skummelt.



Har tatt en del tester, men har ikke fått noe stor nyte av de. Men takk for innspill
Vis hele sitatet...
Du roter ikke bort to år. Du får mye ettertraktet livserfaring. Det er gull verdt å ha opplevd en annen levemåte enn den trygge, velkjente livsstilen på hjemstedet mens man bor hjemme hos mamma og pappa. Du skal mest sannsynlig jobbe innen samme fagfelt fra du er ferdigsstudert til du er rundt 70 år, hvis du går rett fra videregående er det mellom 45 og 50 år. Hvorfor stresse med å komme ut i arbeid når den absolutt beste muligheten du har til å oppleve verden og utforske livet er nå mens du er ung? I tillegg vil du ved å reise og oppleve ting finne ut hvem du er og hva du har lyst til å drive med. Det vil øke som sannsynligheten for at du ender opp med en studieretning du trives i drastisk. Det er ikke barebare å bestemme seg for hva man vil gjøre resten av livet når man er 17 år gammel. Ta den tida du trenger.

Kan forsåvidt nevne at jeg også var utrooolig skolelei på videregående. Jeg hadde ingen motivasjon i andre og tredjeklasse og leste omtrent ingenting. Jeg gjorde akkurat så mye som jeg trengte, men ikke en smule mer. Nå studerer jeg et veldig teoretisk krevende studie som krever utrolig mye lesing. Det at du er skolelei nå betyr ikke at du ikke kommer til og trives med teoretiske fag senere. Det betyr at du har sittet snart 12 år på skolebenken og er lei. Jeg tok mange friår og det gjorde meg utrolig godt.
Sist endret av Nether; 12. januar 2017 kl. 21:25.