View Single Post
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
@ PI - bare hvis sexkjøpsloven har den gode effekten. Svært mange prostituerte jeg følger på twitter, er kritisk til sexkjøpsloven, og mener den gjør livet deres farligere og vanskeligere. Syns det er god grunn til å lytte til de aktive sexarbeidere som er i situasjonen, med høy prioritet.
Vis hele sitatet...
Enig i at det er bra å lytte til alle stemmer. Det blir uansett litt anekdotisk å kun basere seg på det. Loven er for lite evaluert, men den evalueringen som har vært tyder på at den har gitt mindre trafficking og tvang. Oppsummert er konklusjonen at loven har hatt positiv effekt. Evalueringen er ikke entydig positiv, den nevner for eksempel økende problemer med trakassering fra politiet. Det jo skandaløst, men har mer med håndhevingen enn selve loven å gjøre, og vitner først og fremst om en uakseptabel kultur i etaten. Så er det en hel del omkringliggende ting som bør bli bedre, for eksempel ettervern for eks-prostituerte (ikke kun de med direkte trafficking-bakgrunn), og ruspolitikk, for å nevne noe.

Utenlandsk forskning, så langt jeg har klart å google meg til, viser også at trafficking, vold og slike problemer øker i land som innfører legaliseringspolitikk, stikk i strid med intensjonen altså.

Det jobbes på en spesielt uetisk og fordekt måte på dette feltet,.
Vis hele sitatet...
Har du noe grunnlag for å si at det jobbes mer uetisk fra den ene kanten enn den andre? Det er vel nok av dem som har interesse av at prostitusjon skal være lovlig også.

"Jeg er ikke for sexkjøpsloven av moralistiske grunner, men av sosiale."

Her tror jeg du rett og slett skriver feil i forhold til hva du selv egentlig mener, eller?
Vis hele sitatet...
Nei. Moralsk og moralistisk er ikke det samme.

Moralistisk betyr å hevde moralske prinsipper for prinsippenes egen skyld. For eksempel om jeg mente at alle bør holde sex som noe hellig mellom mann og kvinne, fordi jeg mener det er en regel som er moralsk i seg selv. Eller om jeg med min thirdwavefeministinterseksualitetogwhatnot-agenda mente at mannlig seksualitet per definisjon er en uting og kun skal slippes løs i små porsjoner under rammer strengt diktert av kvunnegruppen Ottar.

Jeg mener det er moralsk uforsvarlig å kjøpe sex, fordi det er overhengende fare for å utnytte noen gjennom den handlingen (selv om du prøver å unngå det). Det er altså umoralsk på grunn av de praktiske, sosiale konsekvensene det potensielt medfører for medmennesker. Det er ikke umoralsk fordi det er umoralsk. Det ville være moralistisk.

Dette er forsåvidt to ulike diskusjoner. Jeg er åpen for å revurdere sexkjøploven hvis den viser seg å virke mot sin hensikt. Den er kun et virkemiddel og ikke et mål i seg selv, og må vurderes ut fra effekten den har.

Jeg vil fortsatt mene det ikke er moralsk forsvarlig å kjøpe sex, av grunnen nevnt overfor. Risikoen er for stor og den potensielle konsekvensen for alvorlig til at det veier opp for fordelen.
Sist endret av *pi; 6. november 2019 kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.