View Single Post
Sitat av Baron Lote Vis innlegg
Poenget mitt er kanskje at ja selvfølgelig er vold jævlig, men vet vi ett hundre prosent sikkert at alternativet er i alle tilfeller bedre bare fordi det står i pedagogikklæreboken?
Vis hele sitatet...
Siterer bare dette, da det er essensen i innlegget ditt - og svaret er et åpenbart nei, og det vet du. Men spørsmålet er; har man gjort alt (eller bare nok) riktig dersom barnet oppfører seg slik? Situasjonen du skisserer kan åpenbart være en der tett oppfølging og tidvis maktbruk for å unngå uønsket adferd er beste løsning. Merk også at jeg sier maktbruk og ikke vold, det er enkelt og greit fordi man må skille mellom f.eks å ta noen hardt i armen, og å dra til noen. Men det viktige spørsmålet blir: hva ledet opp til dette, og kan vi si noe om foreldre som havner i en situasjon der vold er siste utvei?

Det mener jeg vi kan. Dersom man ikke etablerer en klar, konsekvent linje for akseptabel og uakseptabel adferd, og en systematisk tilnærming til belønning av god adferd, så kan man havne i ditt drakoniske eksempel. Det du har fremført er egentlig ikke et argument for volden du tror, men heller at man skal unngå slike situasjoner.