View Single Post
Men etter 15 år med sovemedisin, og nå ca ett år uten god søvn, er jeg desperat etter å få god søvn igjen, og det har jeg nå funnet med hjelp av Melatonin og medisin med Antihistamin. Det får jeg ikke fra fastlegen, uten å miste retten på førekort.
Vis hele sitatet...
Du må nesten velge. Enten prioritere førerkort eller søvn. Om ikke legen din finner en kombinasjon av medisiner som gir deg antall timer du trenger av søvn uten at det kolliderer meg regelverket så må du rett og slett vurdere om du kanskje skal la være å kjøre bil.

Du kan jo også gjøre endringer i medisineringen om du ikke trenger å kjøre bil hver dag. Feks så kan du reise kollektivt noen dager i uka og da ta medisiner som gir deg effektiv søvn. Så kan du de dagene du er helt nødt til å kjøre bil ta en medisinkombinasjon som er innenfor regelverket og som forhåpentligvis gir deg nok søvn til fungere. Da kan du kjøre bil helt trygt de dagene du pokka nødt til det.

Husk også at vi som bilførere har et egetansvar. Om vi feks ikke har sovet og føler oss redusert i formen så har vi faktisk ikke lov å sette oss bak rattet. De nye reglene rammer nok endel litt blindt, da noen har så lang historikk på enkelte medisiner at det slett ikke medfører reduksjon av kognitive evner, eller setter ned reaksjonstid.

Vi må huske det store bildet. Sløva sjåfører er ikke ønsket i trafikken. Uansett om det skyldes søvnmangel, medisiner, alkohol etc. Så får hver enkelt av oss forholde oss til regelverket som best vi kan, og la kjøretøy stå de dagene vi vet vi ikke er kjørbare etter det nye regelverket.

Nå er nok også fastleger blitt mer dreven i dette nye regelverket etter hvert. Slik at det kan veldig godt tenkes din fastlege har hatt andre pasienter med samme plager du har. Og kanskje har det funnet frem til en medisincocktail som virker på søvn uten at den kommer i konflikt med det nye regelverket. Du og vi har alt å vinne på at det er åpen om dette med legen din.