View Single Post
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
5 års gjeldsordning + 2 eller fler år med karantene, dersom du arver eller vinner i lotto de karanteneårene så må du betale selv om de 5 årene er over. Så minimum 7 år totalt.
Vis hele sitatet...
Ja, og i tillegg til dette ser de på hvor fersk gjelden er, og her kommer vi til noe som er helt vesentlig for hva TS egentlig burde gjøre. Er det slik at TS nylig har tatt opp ett forbrukslån for å dekke (spesielt nyetablert) spillegjeld så blir vel spørsmålet om en burde dra med familie & venner i det økonomiske dragsuget? Gjeldsordning på den annen side er da nesten, om ikke umulig å få (om det er mulig eller ei får nå så være) i den situasjonen. Vil si det ikke er så lurt å gå etter gjeldsordning hvis en ikke er kvitt gambling suget. Da er sjansen enorm for at en kommer inn under gjeldsordningen og bare oppretter ny gjeld, og blåser da den muligheten en hadde.

Hadde dette vært meg så ville jeg det la gått en god stund først, sett om spilleproblemet var borte. Har selv drevet med dette og det er ikke bare å kvitte seg slik uten videre. Det kan være TS har lært leksa, men kan også være at det bare er en ønsketenking (at en sier til seg selv at nå er det slutt/nok men like vel ikke klarer å holde seg unna).

Har selv vært spillavhengig, men heldigvis? klarte jeg å få betalingsanmerkning slik at jeg ikke kunne ta opp lån, hadde heller ikke noe særlig til inntekt til at muligheten for å blåse av slike summer var til stedet. Hadde den vært det hadde det helt garantert skjedd. Det var jo ingen problem å svi av husleie og alt mens det stod på. Fant ut av alle måter en kunne skaffe penger på til spill, uansett hva nesten.

Dette er jo noe TS må gå i tenkeboksen på å finne ut av selv. Spilles det ikke lenger ville jeg som andre har nevnt henvendt meg hos NAV for økonomisk rådgivning, og tatt det derfra. Har en ikke sluttet å spille er det vel å selge hus (i alle fall passe på det ikke går på tvangssalg), bil og slike ting og bli kvitt lånene en kan. Som en nevnte tidligere er da ny takst på hus kanskje lurt. Så får en heller leie til en blir kvitt det som egentlig er problemet, deretter kan en begynne å finne en løsning på domino-problemet.