View Single Post
Fuckdet
Trådstarter
145
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Benekter ikke verdien til noen slags dyr, alle er likestilte i mine øyne. Poenget mitt er at overlevelsesinstinktet vårt kan fort overstyre våres meninger og livsfilosofier når nøden er sterk nok. De som styrtet i et flykrasj på Andesfjellene spiste ikke levningene til sine medpassasjerer fordi de anså dem som verdiløse, men fordi de ville overleve.

Du nevner mange likheter mellom mennesker og dyr, men jeg ville sagt det andre veien: Mennesker er dyr som alle andre. Stort sett harmløse når vi er mette, livsfarlige når vi er sultne.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er vi dyr. Ikke at det nødvendigvis er i den positive retningen. Mennesker og dyr har felles evner til å føle smerte og evnen til å ønske sin fortsatte eksistens. Alle skjønner jo at det er desto større skille mellom en ape og en østers, enn mellom en ape og et menneske. Utilitarismen er en etisk teori som sier at en handling er etisk forsvarlig ut fra de konsekvenser den har. Hedonismen sier at vi bør handle ut fra hvordan handlingen påvirker vårt velvære. Men valget av etisk ståsted i dette spørsmålet, er etter min mening, et resultat av ens menneskesyn, og til slutt ens livssyn.

Sitat av *pi Vis innlegg
Man kan ikke argumentere for menneskeverd ut fra kognitive egenskaper, det ville åpne for grader av verdi blant mennesker med ulikheter i slike evner. Dersom du skal hevde menneskelivets ukrenkelighet så tror jeg du vanskelig kommer unna spesiesisme uten å møte veggen.

Jeg tror det er et blindspor å bygge dyreverd på en likestilling med mennesker. Man havner da fort i en situasjon der enkelte dyr, typisk de vi identifiserer oss med, tillegges menneskeverd og andre faller helt utenfor. Dyr kan ha verdi uten å ha menneskeverd, og man trenger ikke å opphøyde dem til mennesker for å være enig i at industriell kjøttproduksjon er uetisk.
Vis hele sitatet...
De som hevder at dyrene er like mye verd som mennesker ønsker å løfte dyrene opp på menneskets nivå. Men det som skjer da i en slik argumentasjonsrekke er at mennesket blir redusert til dyrenes nivå. Jeg mener at vi skal ha respekt for alt som lever, og derfor ikke drepe for moro skyld. Derfor går det an å spørre seg selv om det er galt å drive med jakt og fiske bare fordi det er gøy.
Sist endret av makkamysen; 11. mai 2021 kl. 13:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.