View Single Post
Stiller meg også bak bookdepository, veldig bra utvalg.
Må forresten anbefale denne
The Psychedelic Exploreres Guide av James Fadiman

Fadiman er en gammel traver i psykedelika gamet. Utdannet psykolog, og blir blant annet nevnt ved navn i The Electric Kool-Aid Acid Test.
The Psychedelic Explorerers Guide vil jeg hevde er den beste introduksjonen i bokform til psykdelika jeg har kommet over. Som så mange andre forfattere i dette området så har Fadiman sin egen lille idée om hva som er riktig måte å bruke psykedelika og han gir kanskje ikke så mye rom til å diskutere nettopp dette i denne boken. Fadiman er orientert mot en slags terapeutisk/selvutforskende bruk, og legger fram en god guide på hvordan utføre første trip. Ikke en erstatning for erfaring og en god tripsitter, men et godt tillegg.

Mye av innholdet er forøvrig tilgjengelig ved andre kilder, men jeg setter pris på muligheten til å anbefale nybegynnere denne boken heller enn å be dem lete rundt på freak og erowid, da vet jeg i hvert fall hva de har fått med seg, så kan jeg bygge videre på det, heller enn å anta at de forstår hva jeg mener. For eksempel tar Fadiman oppgjør med en del myter knyttet til stoffet, men unngår å falle inn i ren opphausing og forherligelse av den psykedeliske erfaringen. Jeg er selv tilhenger av denne oppfatningen, og synes det er viktig å ikke bagatellisere at psykedelisk utforskning ikke er et risikofritt foretagende. For en som er helt grønn på dette området er det viktig å være klar over at det ikke er noen lett vei å gå, og her greier Fadiman å finne balansen mellom oppmuntring og advarsler.

Fadiman presenterer en del av egen forskning på emnet, og selv om det dreier seg om ganske enkle metoder, som er mer egnet til å tegne opp hvilke veier som fortjener nærmere utforskning heller enn å trekke noen konklusjoner så er det et godt utgangspunkt.
Definitivt anbefalt, men med forbedehold om at dette er et godt sted å begynne, men et dårlig sted å avslutte.
Noen andre som har lest denne?