View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Dette innlegget er et godt forsvar for serien. Jeg har altså aldri sett denne karakteren og kan ikke uttale meg om hvor nær blackface-klisjeen han balanserer, men jeg er helt enig i at blackface is blackface is blackface ikke er et godt argument. Å beskylde folk som forsvarer serien for å ha rasistiske motiver, vitner om en imponerende grad av svarthvitt-tenkning, no pun intended.

En sammenlignbar serie er Borettslaget, der Stoltenberg spiller et par karakterer fra Pakistan (?). Jeg reagerte aldri på det som rasistisk. Jeg tror nok ryggmargsrefleksen raskere slår inn når det er afrikansk utseende som karikeres, av de åpenbare historiske grunnene diskutert i tråden her. Jeg husker jeg syntes karakteren Yngve, som var homofil, var mer i den gata. At det liksom holder med knekk i håndleddet og skrullestemme, så er det morsomt. Men nå er jo Stoltenberg homo selv, da. Poenget er at det er ikke komisk å være homofil, og det er ikke komisk å ha et afrikansk utseende. Humoren må bæres av noe annet enn det.



Takk! Det blir bare ikke adventsstemning før noen kommer med dette
Vis hele sitatet...
Jeg er tildels uenig. Noen ganger er det morsomt å være homofil eller å ha et afrikansk utseende. Noen ganger er det også humor i å være lys i huden.

I jul i borettslaget snakker f.eks. den pakistanske familiefaren om "han delle fledlik på skavlan". Jeg oppfatter dette som et humoristisk poeng basert ene og alene på at innvandrere fra øst/midt-øst prater "kebab-norsk".

Den samme familiefaren forsøker febrilsk å gifte bort datteren sin.

At Pirka er kronisk påseglet ser hvertfall jeg i lys av at han er finsk, og finner har et visst rykte på seg, sikkert godt hjulpet av tragiske skjebner som Matti Nykinen og Mika Myllylä.

Og vi husker vel alle reklamen med ordene "-Ja, hvor er du fra da?
-Æ? Æ e fra Harstad! Enn du?" (For de som ikke husker/var født var dette en reklame hvor kunden i en taxi, åpenbart etnisk norsk, spør taxisjåforen, åpenbart ikke etnisk norsk, hvor han kommer fra).

Denne reklamen er helt avhengig av en mørkhudet person for å få gjennom poenget sitt.

Jeg har ærlig talt vanskelig for å klare å se hvordan man kan føle seg krenket/rasistisk forulempet eller lignende av dette, uten at det er ispedd en viss mengde offermentalitet (mener ikke at du nødvendigvis er enig/uenig i dette Pi, det har jeg ingen forutsetning for å mene noe om. Hele dette tilsvaret er heller ikke ment på deg)

Alle disse eksemplene tar utgangspunkt i tilsynelatende geografisk tilhørighet. Men at de er rasistiske er en tanke som aldri har slått meg.

Igjen, som flere har nevnt, er kontekst viktig, og i en del tilfeller er kontekst nesten alt.

Det må også være lov å stille spørsmålet om noen grupper ønsker å ta på seg offerrollen. Og for ordens skyld så peker jeg ikke på noen spesifikke grupperinger her, men motivet bak en handling/mening må alltid være åpen for diskusjon - både i lys av eventuell offermentalitet så vel som i lys av eventuell rasisme.

Når bilder av griser må fjernes fra barneavdelingene fordi en enkelt gruppe reagerer, da reagerer jeg også litt. Hvis man som flyktning reagerer på dette vitner det om særdeles lite takknemlighet og null ønske om å faktisk integreres i Norge.