View Single Post
Sitat av Bær Vis innlegg
Det er verdt å se klippene fra serien, som rasisme.i.norge har kritisert tv-norge for å sende på instagram. (...)
Vis hele sitatet...
Dette innlegget er et godt forsvar for serien. Jeg har altså aldri sett denne karakteren og kan ikke uttale meg om hvor nær blackface-klisjeen han balanserer, men jeg er helt enig i at blackface is blackface is blackface ikke er et godt argument. Å beskylde folk som forsvarer serien for å ha rasistiske motiver, vitner om en imponerende grad av svarthvitt-tenkning, no pun intended.

En sammenlignbar serie er Borettslaget, der Stoltenberg spiller et par karakterer fra Pakistan (?). Jeg reagerte aldri på det som rasistisk. Jeg tror nok ryggmargsrefleksen raskere slår inn når det er afrikansk utseende som karikeres, av de åpenbare historiske grunnene diskutert i tråden her. Jeg husker jeg syntes karakteren Yngve, som var homofil, var mer i den gata. At det liksom holder med knekk i håndleddet og skrullestemme, så er det morsomt. Men nå er jo Stoltenberg homo selv, da. Poenget er at det er ikke komisk å være homofil, og det er ikke komisk å ha et afrikansk utseende. Humoren må bæres av noe annet enn det.

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Snart kan vi vel ikke spise ribbe og pinnekjøtt på juleaften engang..
Vis hele sitatet...
Takk! Det blir bare ikke adventsstemning før noen kommer med dette
Sist endret av *pi; 4. desember 2020 kl. 08:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.