View Single Post
Så hvis en hvit person lager en karakter med mørk hud er det alltid rasistisk? Hva om en kineser spiller svart mann? Eller en svart mann spiller kineser eller hvit?
Problemet er at det er null rom for nyanser og kontekst. Det er INGEN grunn til å tro at Eckbo er rasist. Han har mange karakterer, en av dem er mørk i huden. Han spiller ikke på typiske stereotypier. Og om han gjorde det, ville det vært rasistisk? Man kan spøke med typiske italienere, franskmenn, russere, tyskere, men altså ikke med afrikanere, samer eller meksikanere. For en utrolig nedlatende holdning, at disse menneskene må beskyttes av velmenende liberale! Jeg er helt sikker på at ikke alle som er mørk i hudfargen er enig med Instagram- og Twitter-mobben. Dessverre har denne amerikanske importen, cancel culture og shaming osv., fått fotfeste i Norge. Det trengs ikke være veldig mange personer som er med på kampanjen før en karriere er lagt i grus, et TV-program er tatt av skjermen e.l.
Jeg ser overhodet ikke problemet i at en hvit mann skildrer en karakter som er mørk i huden. Mobben skildrer det som om Eckbo drev med en slags minstrel show, at han bevisst gjorde narr av svarte. Det virker som det leter med lys og lykt etter ting som kan fjernes fra offentligheten. Problemet er at det vil slå veldig hardt tilbake på dem ved at folk får et behov for å være mer politisk ukorrekte, det tror jeg i hvert fall.
Det beste å gjøre er å ikke la seg herse av disse bøllene.
Og som sagt trenger humor frihet hvis det skal fungere.