View Single Post
Det er verdt å se klippene fra serien, som rasisme.i.norge har kritisert tv-norge for å sende på instagram. De finnes i denne artikkelen.

Karakteren Ernst-Øyvind presenteres som en komisk idiot, på lik linje med andre komiske idioter i Eckbos karaktergalleri. Det er såvidt jeg kunne se ingen overdrevne trekk eller vektlegging av stereotypisk rasistiske egenskaper. Det er benyttet teatersminke for å skape en karakter som Eckbo spiller, i likhet med de andre karakterene Eckbo spiller. Problemet forklares i at det etiske opphavet til karakteren, ikke er samme som Eckbos eget etniske opphav.

Hvis det er et komisk poeng at Ernst-Øyvind er mørk i huden, hvis det er dette man skal le av, skjønner jeg innvendingene godt. I klippet rasisme.i.norge postet er set up: "Jeg bor i Oslo men er egentlig fra litt lenger sør" ... Punchline: "Lillesand". Dette kan sies å latterliggjøre dine forventninger, og ikke Ernst-Øyvind.

Debatten burde handle om hvorvidt Ernst-Øyvind er en karikatur av sin etniske bakgrunn, eller ikke. Altså etter definisjonen rasisme i norge poster, om det er black face eller ikke. Det kan ikke jeg avgjøre uten å ha sett serien.

Det kan være et annet narrativt grep bak, f.eks å latterliggjøre rasistiske forventninger.

Som en som tidvis skriver manus kan jeg si meg litt bekymret for at vi importerer et kreativt rom som kun åpner for skriving om etnisk-spesifikke erfaringer, og setter spørsmålstegn ved skaping av karakterer som ikke har samme etniske bakgrunn som forfatteren, eller et der etnisk bakgrunn betyr noe som helst for hva slags forfatter du er, eller hva du lager.

At Eckbo også spiller karakterene han skriver, gjør saken mer komplisert, men rasisme er ikke den eneste mulige forklaringen på hvorfor Eckbo valgte å spille Ernst-Øyvind selv. Verden er mer nyansert, og jeg tror de fleste i tråden er enige i at Eckbo ikke er rasist.

At "det å late som man har annet etninsk opphav enn man har" skal være et så grovt overtramp i seg selv kan jeg ikke godta hvis ikke det gjøres med hensikt å hevde et etnisk opphav over et annet. Det synes jeg ikke virker som er tilfelle her, men jeg kan ta feil. Det er iallfall et viktig poeng for meg at det må være mulig for noen av et etnisk opphav, å lage en respektfull skildring av en med et annet etnisk opphav, innenfor sjangerens rammer. Jeg tenker at fantasien, og en felles menneskelighet skaper et utgangspunkt for dette.

I komedie er skillelinjene mellom hva som er en respektfull skildring vanskeligere, siden det å latterliggjøre er del av formen, og det setter større krav til Eckbo. Utifra det jeg så, balanserte han dette elegant, men jeg har ikke sett alt.

Man må være åpen for at noen kan ha forskjellig syn på om dette er rasistisk eller ikke, og jeg som ikke har sett denne serien er åpen for at den faktisk er dét, men bevisbyrden hviler på den som anklager, og man må da komme med argumenter og eksempler. Blackface is blackface is blackface som rasisme.i.norge skriver er ikke et argument som overbeviser meg.

TVNorge referer til rasisme.i.norge når de skriver at
...man [skal] ikke ha enkeltgrupper som er premissleverandører for hva det er greit å tulle med. Det er et viktig grunnprinsipp.
Vis hele sitatet...
Men føyer seg allikevel etter rasisme.i.norge, når disse definerer Ernst-Øyvind som blackface.
blackface er ikke greit uansett hva den opprinnelige intensjonen har vært. Selv når man ironiserer over rasister eller rasisme, så må vi sette strek der.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår godt at de ikke føler for å deale med folk som kaller de som er uenige med seg for, f.eks blackface-elskere, hvite skaprasister, folk som tar mer plass enn de har vist seg fortjent til i det offentlige rommet, som i denne tråden tar den med høylytte grunnløse, bunnløse og smakløse anklager, og at TVNorge derfor velger å sensurere en tv-serie som uansett har gått ut på dato.

Men rasebevissthet er et ord jeg har vansker for å skrive uten og føle for å vaske henda. Utviklingen der anklagen om rasisme er nok til å sensurere innhold er en kulturell avstikker gjennom økt rasebevissthet. Den er ikke positiv.
Sist endret av Bær; 4. desember 2020 kl. 00:51.