View Single Post
Sitat av LaidbackJack Vis innlegg
Diplom-is skiftet logo også i fare for å krenke eskimoer visstnok..
Vis hele sitatet...
Det samme gjør sportsklubber i USA. Denne tematikken (rasisme, likestilling, rettigheter etc.) er blitt så betent at "mobben" har klart å tie store deler av det vestlige samfunnet gjennom sin form for moderne ostrakisme. Skremmende!

Sitat av celtseus Vis innlegg
Bare fint det med selvinnsikt og mer bevissthet rundt hva som er rasistisk.

Er pisse lei folk som bruker krenka som et skjellsord og snakker om generasjon krenka osv. Det handler ikke om å være noe mere krenka for ting enn før men nå kan folk reagere på diskriminering rasisme sexisme uten å miste jobben. Folk er fed up av møkkaholdninger som har holdt på for langt på overtid og har blitt mer opplyst og lyttende til hva av "småting" som er med å bidra til det store problemet.
Sånn som blackface

At hvite skaprasister på nettet tror de kan ha definisjonsmakten for hva som er rasisme og ikke sier en del om den opphøyde posisjonen de tror de har som kan bestemme over de undertrykte hva de føler. Bare de undertrykte - i dette tilfellet svarte kan definere det og det er vår oppgave som hvite medmennesker å lytte og respektere det selvom vi kanskje ikke forstår og trenger å sette oss mer inn i ting for å virkelig forstå det (anbefales).
Vis hele sitatet...
Espen Eckbo sin karakter er ikke grunnlag for å beskylde serien for rasisme. Tolker du det slik, så er det såre enkelt å tolke mye mer som rasisme. Dette er en usunn kultur i emning.

Jeg tror ikke det er "hvite skaprasister på nettet" som sitter på definisjonsmakten her. Hadde de gjort det ville de ha turt å ytre seg i det offentlige rom. De som sitter på definisjonsmakten virker for meg å være enkelte folk godt planta langt ut på den venstrepolitiske aksen, og taler du de imot risikerer du å bli fryst ut fordi det ser ut som en stor andel mennesker ikke ser konsekvensene av hva som foregår.

Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Hvis du hadde sett serien og vært kjent med karakterene til Espen Eckbo så ville du visst at han spiller en haug med karakterer. Polsk snekker, tilbakestående ungkar med talefeil, hårsår skalla mann, og altså en adoptert mann med mørk hudfarge som heter Ernst-Øyvind.
Vis hele sitatet...
Nettopp. I så måte, hvorfor kaller vi ikke alle karakterene diskriminerende?

Sitat av Cikey Vis innlegg
Det burde ikke overraske noen. Bruken av "blackface" har blitt mer og mer kontroversielt de siste årene, spesielt i USA. Det har i stor grad medført at filmer / serier hvor dette er inkludert har blitt fjernet eller endret og at komikere, offentlige personer etc som har slikt i historien sin har blitt kritisert. At TVN nå følger i samme spor og øker bevisstheten rundt dette er helt naturlig og burde ikke overraske noen.

Jeg forstår i grunn godt hvorfor det reageres på og har ingen problemer med at TVN blir merk "våkne" på dette området. Det skaper debatt rundt temaet og det er det tydeligvis behov for.

Jeg er ikke overbevist om at det er "andre som blir krenka på andres vegne" her Sondre, men mer at TVN er oppmerksomme på at dette faktisk er rasistisk. Jeg kan være enig i at krenkelseshysteriet til tider tar overhånd, men det er stort sett enkeltindivider på facebook jeg finner det hos, ikke i saker som denne.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i første avsnitt. Dette bør ikke overraske noen. Men hvordan kan TVN "være oppmerksomme på at dette er rasistisk", når det finnes en hel del mennesker som ikke er enige i det? Ser man på kontekst er dette vitterlig ikke rasistisk, og jeg forstår ikke hvordan noen kan hevde det. Det er påfallende ofte slik noen over her hevder; at hvite mennesker blir krenket på svartes vegne.

Sitat av celtseus Vis innlegg
At hvite har begynt å stå mer opp mot rasisme er ikke å bli krenka på andres vegne heller, men å sette grenser for andres dritt. Det går an å bry seg om uretten andre mennesker opplever selvom uretten ikke rammer en selv.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, men det er viktig å skille mellom faktisk rasisme og uskyldig humor. Er serien til Eckbo noe du ville kalt "rasistisk dritt"? I såfall bør du ta en runde med deg selv.

Sitat av *pi Vis innlegg
Blir ikke mørkhudete krenket av blackface-humor, altså? Var det hvite som fant opp den krenketheten? Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hørt om noen svarte som har blitt krenket av denne serien, og den har vel rullet en del år over skjermen nå. Det eneste jeg vet er at en instagram-konto ved navn 'rasisme i norge' blir krenket. Slik verdensbildet mitt er i dag ser jeg ikke bort ifra at skaperne av denne kontoen er hvite SJW's.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er flere kontekster her. Jeg tror ikke et sekund at Eckbo er rasist eller mener noe vondt med karakteren. Det er også riktig at hele greia hans er å spille alle karakterene selv - i en annen serie ville det vært naturlig å la en faktisk mørkhudet mann spille rollen.

En annen kontekst er at hvite som er sminket opp til å ligne en karikert svart person, tradisjonelt har vært sett på som komisk, helt fra borgerkrigen i USA og frem til for ikke fryktelig lenge siden. Dette var utelukkende gjort på en latterliggjørende, nedverdigende og dehumaniserendre måte. Til og med svarte skuespillere måtte gjøre blackface-roller, fordi "latterlig og dum" var den eneste rollen folk var interessert i å se svarte i på scenen. Dette er er også en kontekst å ha i bakhodet når det er morsomt at en hvit mann har sminket seg svart.

Eckbo-karakteren har ikke de overdrevne trekkene og jeg tror ikke det ikke er ansiktet eller fargen i seg selv som bærer humoren i dette tilfellet (har ikke sett det, men Eckbo slår meg ikke som den typen fyr). Likevel, med det bakteppet, kan jeg godt forstå at det kan gi en vond smak i munnen når du, foreldrene dine eller besteforeldrene dine har vokst opp i et samfunn som sier at ansiktet ditt er morsomt og latterlig. Det virker kanskje som et langt steinkast fra de gamle minstrel-showene til dagens underholdning, men det finnes faktisk fortsatt folk som ikke er født på nittitallet.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at temaet er sårt av grunnene du nevner, men likevel kan vi ikke ha en verden hvor hvite mennesker skal bli dømt for alt forfedrene våre har gjort de siste par hundre årene. Dette er mennesker som levde i en annen tid og i et annet rom, og handlinger vi ikke kan dømmes for i dag, som gruppe. Vi kan selvsagt lære av de, men jeg tror ikke å sensurere humor eller fjerne ytringsfrihet er til særlig hjelp.
Sist endret av Jørgen Moe; 3. desember 2020 kl. 23:57.