View Single Post
Her kommer en litt lang og rar post.

Jeg tok første gang syre for et par år siden, og har hatt omtrent 5 tripper siden da. Hver gang harjeg latt det gå lang tid mellm forrige trip, og nå ligger jeg på en i året. Dette kommer blant annet av logistiske årsaker, og at det ikke er så egnet å trippe der jeg oppholder meg utenom sommer. Dessuten er rus noe jeg foretrekker å dele med andre, og der jeg er nå kjenner jeg ingen jeg kunne tenke meg å dele dette med.

Når det først er sånn så virker det naturlig for meg å gjøre noe litt ekstra ut av de gangene jeg faktisk legger ut på reisen, og for meg (som for så mange andre) så handler syre om noe mer enn bare å ruse seg slik som man gjør med andre rusmidler. Det er definitivt et element av å more seg slik man bare kan når man er rusa, men jeg ønsker virkelig å gjøre noe spesielt ut av det.
Jeg tar et fag om romersk religion dette semesteret, og har i den anledning fått litt mer interesse for ritualer. Det er litt uklart for meg om jeg faktisk tenker at LSD er hellig, om det bare er en slags lek, eller kanskje en blanding av de to, men omtrent det siste året har jeg virkelig fått sansen for å personifisere LSD eller den psykedeliske rusopplevelsen i form av en slags guddom som jeg kaller Lucy.

Lucy er dronningen av det psykedeliske landskapet, og når man tripper så reiser man på en måte inn i hennes land. Der er man på hennes nåde (eller i hennes vold), og det er hun som avgjør hvilke områder du besøker og landskap du får se. Kan godt hende at jeg har forlest meg litt på skjønnlitteratur og religiøse tanker, men jeg synes det er en ganske treffende metafor for hvordan en trip kan oppleves. Akkurat hva Lucy har å gi oss er ikke godt å si, men håpet mitt er at man ved å besøke henne kan bli noen erfaringer rikere, og kanskje plukke opp et og annet som kan anvendes i det virkelige livet. Å for eksempel ta diskodoser for å stikke på byen passer ikke meg.

Poenget er uansett det at jeg altså skal prøve å få på plass et slags rituale for å få en fin og verdig trip i sommer. Vi er to eller tre kompiser som skal ut sammen, alle med samme bruksmønster som meg. Selv om de andre kanskje ikke har tenkt like mye på det som meg så har jeg inntrikk av at de også ønsker å gi det hele en litt mer utfyllende ramme en bare å fikse en spilleliste med noe chill musikk og de andre vanlige tiltakene for å sikre god set og setting. Vurderer å si noen munkekapper og farge dem med batikk og kanskje til og med fikse en trollmannstav eller to. Vet ikke helt hvord ette bærer hen, men føler det kan være bra

Føler jeg ikke har greid å fange alt av det jeg tenker rundt dette så kom gjerne med spørsmål.


Og etter alle disse ordene kommer jeg fram til det jeg faktisk vil spørre dere på forumet om.


1. Kjenner dere igjen de tankene jeg beskriver? Eller høre jeg bare helt fjern ut?

2. Har dere noen forslag til psykedeliske ritualer med «religiøse» toner? Jeg har vanskelig for å si akkurat konkret hva jeg er ute etter, så hører gjerne på hvordan dere andre foreslår eventuelt har prøvd ut. Mener ikke mer generelle råd om set og setting av typen vær i naturen, sov nok dagen før, ha noe chill musikk etc. Kort og godt, hvordan best tilbe Lucy?

3. Hvordan bør et gudebilde av Lucy se ut? Ser for meg å lage et slags «shrine» (finner ikke et skikkelig norsk ord for dette) og sette opp i en hellig lund sånn som man hadde i antikken og bare ta det derfra.

4. Noen som har noe litteratur å anbefale om dette emnet? Altså den psykedeliske rusen generelt, og ritualer spesielt. Har planlagt å lese denne her i løpet av våren Getting Higher - Julian Vayne men tar gjerne imot andre anbefalinger. (Har allerede lest The Psychedelic Experience av Leary og gutta og The Doors of Perception)

Bare kom med erfaringer og forslag.