View Single Post
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Jeg er mot dødsstraff fordi man kan bli dømt uskyldig også spørs det jo helt hva man skal få det for.
Men jeg er for at fangen har muligheten til å velge seg en dødsstraff, istedenfor 50 år i fengsel som kriminell.
Vis hele sitatet...
Du er altså ikke imot dødsstraff, du vil bare ikke "ta ansvaret".

Dersom du som uskyldig dømmes til 50 år i fengsel, tror du ikke "selvmord via staten" fort kan virke som en enklere løsning?

Nei, enten er man for dødsstraff, ellers er man imot noe sånn kvasistandpunkt som det der nytter ikke!

Sitat av waf Vis innlegg
Om ikke du forstår hva straffen for å drepe noen er vil nok andre skjønne det når du har fått din straff og kanskje tenker før de gjør noe.
Vis hele sitatet...

Det er antagelig det dårligste argumentet som verserer i denne debatten...

De aller fleste drap som begås i Norge blir begått i affekt. Da spiller det ingen som helst rolle hva straffen er, det blir uansett ikke reflektert over. Og selv på de ytterst få overlagte drapene vi har her til lands tviler jeg sterkt på at straffen er det som får en person til å ombestemme seg i forhold til de å ta et liv.

Har man først planlagt en slik handling, brutt en slik barriere at man mentalt er i stand til å drepe noen, så tror ikke jeg evnen (eller viljen) til å vurdere konsekvenser er sterk nok til å reflektere over dette.