View Single Post
Sitat av illuSiOn^ Vis innlegg
Jeg tror ikke en person som har, la oss si, tre overgrepssaker mot seg stopper den fjerde gangen fordi han ikke ønsker å havne i fengsel.
Vis hele sitatet...
Nettopp, derfor kunne det kanskje være en ide´ og prøve å rehabilitere vedkommende, i steden for straff i form av fengsel som ikke fungerer som noe annet enn avskjerming fra resten av samfunnet.

Sitat av illuSiOn^
Det som er bra med fengsel er derimot at mens personen sitter der kan han/hun ihvertfall ikke gjøre noe galt.
Vis hele sitatet...
Det er også det eneste, hva med å prøve å gi riktig og induviduell behandling som tar sikte på rehabilitere mennesker tilbake til samfunnet?
Det er vel ikke ukjent at mange i dag ser på fengsel som et sted for nettverksbygging og en utdanningsanstalt for kriminelle, om så er tilfelle har noe slått feil.
Poenget mitt er, man må gjøre noe med hele systemet, slutte og behandle kriminelle som noe annet enn mennesker, for det er jo tross alt mennesker det er snakk om, mennesker som enten har tatt et dårlig valg av forskjellige grunner eller som rett å slett er syke.
Noen er ikke mulig og hjelpe, men det betyr jo ikke at man skal gi opp alle de andre?

Ja det finnes ugjerninger som er så avskyelige at det eneste man tenker er at gjerningsmannen ikke fortjener livets rett, men jeg mener dødstrøff sender et signal om at hvis man bare kan retferdiggjøre drapet, er det greit.
Det er ikke greit å ta liv, det finnes i enkelte tilfeller ingen annen utvei (selvforsvar), men da er det opp til rettsapparatet og finne passende straff/behandling, ikke slektninger som er ute etter blodhevn.

Uansett hvor strenge straffer som innføres, får ikke det slutt på vold, så lenge tanken om gjengjeldelse er det som dominerer, vil vold alltid eksistere.
Man fjerner ikke vold med vold, vold avler vold.